پس از تصویب وام 70 و 100 میلیون تومانی برای سال 1400 یکی از نکاتی که نمایندگان بر آن بسیار تاکید داشتند ایجاد سهولت در زمینه ضامن وام ازدواج بوده است.
در همین راستا قانونی تصویب شد تا پرداخت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان پذیر باشد. اما بنا بر گزارشات مردمی بانک‌ها عملا این قانون را رعایت نمی کنند و خیلی از زوج های جوان برای دریافت وام ازدواج خود با مشکل ضامن رو به رو می شوند.
در همین راستا بانک مرکزی در تاریخ 7 شهریور 98 مجددا بخشنامه ای را منتشر کرد که بر اساس آن بانک‌ها را ملزم به پرداخت وام ازدواج  با یک ضامن معتبر و سفته می کند.
بانک مرکزی به منظور تسهیل در امر ازدواج جوانان و نیز تسریع در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آنان، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، مجدداً بر اعطای وام ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۶ است و تاکنون نیز تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت نکرده‌اند، با «اخذ یک ضامن  معتبر و سفته» تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه ابلاغی خود به شبکه بانکی «مبنی بر اخذ یک ضامن معتبر و سفته»، بر رعایت قانون مذکور توسط واحدهای اجرایی ذیربط سراسر کشور تأکید کرده است و از بانک ها خواسته است در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تسریع و تسهیل کنند.
اکنون به برخی پرسش های کاربران در همین زمینه پاسخ داده‌ایم. چنانچه پاسخ سوال خود را دریافت نکردید می توانید از صفحه شرایط وام ازدواج یا نظرات همین صفحه و یا شماره تلفن 05136643186 سوالات خود را مطرح نمایید.
با سلام برای وام ازدواج آبا ضامن بازنشسته قبول است؟
بله اگر ضامن شما فیش حقوقی متناسب با وام پرداختی را داشته باشد مشکلی نخواهد داشت.
آیا ضامن باید در بانکی که درخواست دادیم حساب داشته باشد؟
نه الزاما چنین چیزی نیست. اما برخی بانک‌ها این قانون را دارند که حتما ضامن شما حقوق بگیر همان بانک باشد.
چرا بانک ملی ضامن کارمند دانشگاه را قبول ندارند آیا دستور عمل جدید است که به بانکها ابلاغ شده یا ن

بانک موظف به قبول ضامن شما می باشد در صورتی که مشکل استعلام نداشته باشد. متاسفانه بعضی بانک ها سنگ اندازی می کنند.

ایا خودم در شرکت گمرگ کار میکنم و حقوقم از بانک ملی پرداخت میشه میتونم خودم در بانک ملی ضامن خودم بشم
خیر – هیچ کس نمی تواند ضامن خودش شود.
سلام و عرض ادب .بنده به بانک سپه مراجعه کردم و شرایط ضامن برای گرفتن وام ازدواج رو پرسیدم .که رییس بانک گفت ضامن حتما باید کارمند رسمی باشه .ولی من شرایط خوندم نوشته بود که فرق نمیکنه کارمند رسمی باشه یا رسمی حتی نوشته بود برای هر دو نفر وام گیرنده یک ضامن کافیه ولی این اقا گفت برای هر کدوم باید یک ضامن کارمند رسمی بیارید
متاسفانه برخی بانک‌ها سلایق شخصی را اعمال می کنند که بر خلاف قوانین است. پیشنهاد ما مراجعه به سایر شعب و یا بانک ها