تازه‌ترین مطالب…
آیا می توان وام ازدواج را از شهر دیگری گرفت؟

آیا می توان وام ازدواج را از شهر دیگری گرفت؟

57 دیدگاه

 6 تیر , 1403

ازدواج به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد، نیازمند حمایت‌های مالی و اقتصادی است. یکی از روش‌های حمایتی که دولت‌ها در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهند، وام ازدواج است. این وام‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌های اولیه ازدواج کمک کرده و زمینه‌ساز شروع زندگی مشترک بدون دغدغه‌های مالی باشند. با این حال، دریافت وام ازدواج دارای قوانین و مقررات خاصی است که باید رعایت شود. برخی از این قوانین مربوط به محل دریافت وام ازدواج است که در ادامه به آن می پردازیم.

یکی از سوالات متداول در این زمینه این است که آیا می‌توان در شهری غیر از محل انجام عقد برای دریافت وام ازدواج اقدام کرد؟ این سوال برای بسیاری از زوج‌های جوان که به دلایلی مانند شغل، تحصیل یا اقامت در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. شناخت دقیق از قوانین و مقررات مربوط به دریافت وام ازدواج در چنین شرایطی می‌تواند به تسهیل روند درخواست وام کمک کند.

سوال دیگر این است که آیا امکان دارد عروس از یک شهر و داماد از شهر دیگری وام ازدواج بگیرد؟ با توجه به اینکه هر یک از زوجین ممکن است در شهرهای مختلفی زندگی کنند یا مدارک هویتی و اقامتی آن‌ها در شهرهای مختلف صادر شده باشد، این موضوع نیاز به بررسی دقیق‌تر و اطلاعات جامع‌تر دارد. در این مقاله، سعی خواهیم کرد با بررسی قوانین و مقررات موجود، به این سوالات پاسخ دهیم و راهنمایی‌های لازم را برای زوج‌های جوان ارائه دهیم.

قوانین مربوط به وام ازدواج در شهر دیگر

با توجه به سوالات مطرح شده در زمینه دریافت وام ازدواج، پاسخ کلی مثبت است. به این معنا که مرد می‌تواند وام ازدواج خود را از یک شهر و زن از شهری دیگر دریافت کند و حتی این شهرها می‌توانند محل ثبت محضری ازدواج آن‌ها نیز نباشند. به طور کلی، شهر محل دریافت وام ازدواج ارتباطی با محل وقوع عقد ندارد و زوجین می‌توانند بر اساس نیازها و شرایط خود، شهر مورد نظر را برای دریافت وام انتخاب کنند.

برای دریافت وام ازدواج، هر یک از زوجین باید به صورت جداگانه در سامانه تسهیلات بانک مرکزی ثبت نام کنند و کد رهگیری مستقل دریافت نمایند. این فرآیند به این منظور طراحی شده است که هر یک از زوجین بتوانند به صورت مستقل وام خود را دریافت کنند و نیازی به هماهنگی کامل در این زمینه وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که هر کدام از زوجین باید مدارک و مستندات لازم را به بانک مربوطه ارائه دهند تا فرآیند دریافت وام تکمیل شود.

سامانه وام ازدواج بانک مرکزی توصیه می‌کند که ثبت نام وام ازدواج برای زوجین در یک شهر و ترجیحاً در شهر محل سکونت مرد انجام شود. این توصیه به دلیل تسهیل در فرآیندهای اداری و کاهش پیچیدگی‌های مرتبط با دریافت وام ارائه شده است. اما باید توجه داشت که این توصیه تنها به عنوان یک راهنمایی ارائه شده و الزام قانونی ندارد. زوجین می‌توانند بر اساس شرایط و نیازهای خود، شهر محل دریافت وام را انتخاب کنند.

زوج‌های جوان در انتخاب شهر محل دریافت وام ازدواج آزادی کامل دارند و می‌توانند بر اساس شرایط زندگی و نیازهای خود تصمیم‌گیری کنند. این انعطاف‌پذیری در قوانین به زوجین این امکان را می‌دهد که بدون دغدغه‌های اضافی، وام ازدواج خود را دریافت کرده و زندگی مشترک خود را با اطمینان بیشتری آغاز کنند.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که از شهری که قصد دریافت وام دارید، حتماً هنگام دریافت وام باید مدارک سکونتی و یا شغلی مربوط به آن شهر را در اختیار بانک قرار دهید. این مسئله به این معناست که اگر نمی‌توانید مستندات سکونتی یا شغلی برای شهر مورد نظر ارائه دهید، بهتر است در شهری که این مدارک را دارید اقدام به اخذ وام ازدواج کنید.

بهتر است بدانید که داشتن مدارک شغلی و سکونتی فقط برای یکی از طرفین کافی است و نیازی نیست که هر دو دارای این مدارک باشند. برای مثال، اگر زوجی در شهر مشهد عقد خود را ثبت کرده‌اند اما داماد در تهران شاغل است، زوجین می‌توانند با ارائه مدرک شغلی داماد نسبت به ثبت نام و دریافت وام ازدواج خود از تهران اقدام نمایند. این انعطاف‌پذیری در قوانین به زوجین این امکان را می‌دهد که بر اساس شرایط شغلی و سکونتی خود، بهترین گزینه را برای دریافت وام انتخاب کنند و فرآیند دریافت وام را به راحتی طی کنند.

بنابراین، توصیه می‌شود که زوجین پیش از اقدام به ثبت نام و دریافت وام، مدارک شغلی و سکونتی خود را بررسی کرده و شهر مناسبی را برای دریافت وام انتخاب کنند تا در فرآیند ارائه مستندات به بانک دچار مشکل نشوند. این نکته به ویژه برای زوج‌هایی که در شهرهای مختلف شاغل یا ساکن هستند، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به تسهیل در فرآیند دریافت وام کمک کند.

سوالات مربوط به وام ازدواج در شهر دیگر

می‌خواهیم به سوالات زوجین در مورد دریافت وام ازدواج پاسخ دهیم تا بتوانند با آگاهی کامل از قوانین و مقررات، به راحتی وام خود را دریافت کنند. در ادامه به برخی از پرسش‌های متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد،  چنانچه پاسخ سوال خود را دریافت نکردید می توانید سوال خود را در بخش دیدگاه های همین صفحه یا صفحه سوالات وام ازدواج، کاملترین مجموعه‌ی پرسش و پاسخ از کارشناسان ما بپرسید.
سوال: میخواستم بدونم می‌تونم وام ازدواجم رو از یه شهر دیگه ای بگیرم؟چون ضامنی که دارم تو یه شهر دیگه‌ست. یا میشه از یه شهر دیگه ضامن بیارم برا وامم؟؟
پاسخ: بله – محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
سوال: من درشهر قم عقد کردم ولی برای دریافت وام در محل سکونت جدید که تهران میباشد می‌توانم درخواست بدهم؟
پاسخ: بله – مستندات سکونت خود را باید به بانک ارائه دهید.
سوال: من ازشهر قم ثبت نام کردم برای نامزدم که خونشون همدان ادرس کدپستی همه رو درست زدم ایا اشکال داره که ازشهردیگه ثبت نام کردم
پاسخ: خیر
سوال: عاقد گفته وام ازدواج رو هر شهری که تو سیستم بزنیم اونجا می‌تونید بگیرید یعنی من الان میخوام برای ثبت نام یه شهری  دیگه ثبت نام کردم؟یا باید همون شهری که عقد کردیمو میزدیم؟؟
پاسخ: محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
سوال: اگرضامنین از شهر های دیگری باشند مشکلی دارد؟ 
پاسخ: این موضوع بسته به سیاست های بانک مورد نظر شما متفاوت است. برخی بانک‌ها قبول می کنند و بسیاری از آن‌ها قبول نمی کنند. لطفا به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و این مورد را سوال کنید.
سوال: من تهران عقد کردم ایا می‌توانم تکاب که یکی از شهرستان های اذربایجان غربی وام ازدواجم بگیرم؟
پاسخ: بله – محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
وام ازدواج رو میخوام از شهری که توش زندگی میکنم (مثلا:تهران)  بگیرم ولی ضامنم از یه شهرستان (مثلا:تبریز) میاد ضمانت کنه . آیا بانک مشکلی بابت این موضوع داره ؟
پاسخ: بسته به سیاست بانک دارد اما اکثر بانک ها باید ضامن ساکن همان شهر یا استان باشد. می توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک مورد تقاضا موضوع را جویا شوید.
سوال: وقتی در دفترچه ازدواج آدرس زوجه داده شود آیا او می‌تواند در شهرستان اقدام به وام کند در شرایطی که آدرس او خارج از شهرستان باشد؟
پاسخ: آدرس قید شده در سند ازدواج ملاک نیست و شما می توانید از هر جا که دوست دارید وام خود را بگیرید.
سوال: آیا می شود من و همسرم از دو شهر مختلف و یا از دو بانک متفاوت وام دریافت کنیم؟
بله امکان این کار وجود دارد اما ترجیحا برای دریافت راحت تر وام ازدواج بهتر است در بانک و شهر محل سکونت مرد ثبت نام انجام شود.

دیدگاه ها

57 در مورد “آیا می توان وام ازدواج را از شهر دیگری گرفت؟”

  1. محل زندگیم در استان خراسان رضوی هست ولی چون در حال حاضری بانکی سایتش باز نیست میتونم در استان دیگری ثبت نام بکنم یا نه اگر ثبت نام بکنم برای دریافت وام ب مشکل نمیخورم؟؟؟

    1. سلام، شما می توانید در هر شهر و استانی ثبت نام کنید، اما در مرحله ی ارائه مدارک باید سند یا قولنامه ی محل زندگی تان و همچنین کد پستی مربوطه را به بانک ارائه دهید، توجه داشته باشید که بانک ها معمولا ضامنین مربوط به ستان خودشان را قبول می کنند، پیشنهاد می کنم ثبت نامتون رو به تیم کندو بسپرید، تا در اسرع وقت برای بانک مورد نظرتون ثبت نام کنند

  2. سلام من محل عقدم در استان فارس هست ولی در قشم برای وام ازدواج بانک ملت اقدام کردم بعد اینکه سایت شعبه رو تعیین کرد به شعبه مراجعه کردم مامور بانک گفت که باید در شهری ک عقد ثبت شده درخواست وام بدید. آیا این قضیه درسته؟ اصلا هیچ جایی من چنین چیزی ندیدم

    1. سلام، خیر چنین قانونی نداریم و شما می تونید در هر شهری که ساکن هستید درخواستتون رو ثبت کنید

  3. 𝙰𝚛𝚖𝚊𝚗

    سلام
    من و همسرم برای اینکه وام رو زودتر دریافت کنیم وام رو در یک شهر دیگه ثبت نام کردیم
    اما محل سکونتمون اونجا نیست آیا مشکلی داره؟!

  4. سلام من خوزستانی هستم شهر خودمون عقد و ثبت کردیم برای وام هم شهر خودمون ثبت‌نام کردن الان بخاطر شرایط کاری در سیستان میتوانم از همینجا وام ازدواجم را دریافت کنم

  5. سلام من و همسرم خوزستان عقد کردیم محل سکونت من اینجا بود و اینجا واممو گرفتم ولی چون قرار بود برای زندگی اصفهان بریم همسرم محل سکونت خودش رو اصفهان زده ایا اونم باید تغییر بده در دفتر ازدواج که اینجا بگیره یا میشه در سایت خوزستان رو بزنه محل سکونتش

    1. سلام اگر منطقه که در ان مکان زندگی میکنید شهر خوزستان باشد میتوانید خوزستان وام را دریافت بفرمائید

    2. سلام در هر شهری که میخواهید وام ازدواج دریافت کنید در همون مکان آدرس محل سکونت بزنید

  6. آیا میتوان وام ازدواج دیگران در شهرهای دیگر را خرید؟ چون بنده اهل خوزستانم بر فرض مثال میتوان وام ازدواج در تهران را خریداری کنم؟؟؟؟؟

  7. سلام نیاز مند وام ازد.اج هستم برایه خرید ضامن نظامی اماده قرارداد میبندیم کاملا شسته روفته کسی مایل ب فروش بود تماس بگیره محمدی هستم
    ۰۹۳۸۸۵۸۲۰۲۲ تهران محدوده رباط کریم اسلامشهر

      1. سلام
        اگر وام غیر از وام ازدواج باشه میتونم ضامن از شهر دیگر که ساکن نیستم معرفی کنم؟
        از موسسه مالی میخوام درخواست وام کنم؟
        ممنون از پاسخگوییتون

        1. سلام، در این مورد بانک ها و موسسات مالی کاملا سلیقه ای عمل می کنند، اگر ضامن از شهر دیگر ولی ساکن همان استان باشد، مشکلی وجود ندارد، در غیر اینصورت باید شرایط را از بانک مورد نظرتون جویا بشین، موفق و پیروز باشید.

  8. سلام وقتتون بخیر من خودم ساکن شهرقدس هستم تو سایت بانک شعبه مربوط به شهرقدس رو انتخاب کردم و همسرم هم ساکن خود تهرانه میخواستم بدونم تو سایت میتونه همون بانکی که شعبه اش مربوط به محل سکونت بنده هست رو انتخاب کنه یا نه ؟

  9. سلام و خسته نباشید من وام ازدواجمون در شهری دیگر ثبت کردم آیا می‌شود از شهری دیگه اقدام کنم و مدارکمو هم گم کردم میتونم اقدام کنم برا وام

    1. سلام باید در اون شهر یا ازدواج کرده باشید یا محل زندگیتون یا محل کارتون اونجا باشه/خیر باید مدارکتون باشه حتما

      1. سلام. وقت بخیر آیا میتوان بعد از تعیین شعبه وام ازدواج و ثبت در شعبه بانک ملی، درخواست وام را به شعبه ی دیگری در همان شهر انتقال داد؟

  10. سلام میتونم وام ازدواجمو ازیه منطقه دیگه سکونتم توهمون شهردرخواست بدم؟

    سلام میتونم موقع درخواست شعبه خارج ازمنطقه محل سکونتم درهمان شهرانتخاب کنم؟

          1. سلام من ساکن مشهد و همسرم ساکن تهرانند میخواستم بدونم من میتونم از مشهد اقدام کنم و همسرم از تهران اقدام کنند چون ضامن هامون تو شهرهای محل سکونت خودمون هستند

      1. سلام میتونم وام ازدواجمو ازیه منطقه دیگه سکونتم توهمون شهردرخواست بدم؟

        سلام میتونم موقع درخواست شعبه خارج ازمنطقه محل سکونتم درهمان شهرانتخاب کنم؟

  11. سلام منظور از این که در شهر دیگری ک ضامن ما هستش مدارک سکونتی ارائه دهیم این است یه محل سکونت از فامیل یا خود ضامن ارائه دهیم یا خودمون حتما باید بریم اونجا ساکن شیم

  12. سلام من موقع عقد ادرس تهران دادم و خانومم ادرس همدان داد
    همدان عقد کردیم
    توی محضر به ما گفتن ادرس و کد پستی هرشهری رو بدین از همونجا باید وام بگیرین
    حالا هم خانومم هم من همدان ثبت نام کردیم و کد رهگیری هم گرفتیم
    ایا وام به من هم میدن وقتی ثبت نام انجام شده؟

  13. من حاجی اباد هرمزگان عقد کردم خونم روستای نزدیک بندرعباس هست میتونم بندرعباس وام بگیرم

    1. سلام
      مداراک محل سکونت یا محل کار شما اونجا باشد بله.
      برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی تماس بگیرید
      ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۴۹

      1. سلام وقت بخیر من و همسرم کاشان زندگی میکنیم و اینجا عقد کردیم ولی برای دریافت وام بانک خرم اباد زدیم چون ضامن هامون اونجا هست.ایا ب ما وام میدن اونجا؟مسکن پدر شوهرم اونجاست .میشه بریم بانک بگیم اونجا زندگی میکنیم قبول میکنن؟

        1. سلام ماعقدمون درمشهد بوده و خانواده همسرمم هم در مشهد زندگی میکنن برای وام ازدواج خودم درمشهد ثبت نام کردم ولی خونه پدریم درقوچانه و در سند ازدواج آدرس منو قوچان ثبت کردن
          بانک پاسخگو نیست و میگه باید در قوچان دوباره ثبت نام کنید لطفا بگید چیکارباید بکنیم

  14. منظور از محل سکونت یعنی خانه به نام باشد یا همان اجاره هم درسته میشه اقدام کنیم

    1. سلام و خسته نباشید من وام ازدواجمون در شهری دیگر ثبت کردم آیا می‌شود از شهری دیگه اقدام کنم و مدارکمو هم گم کردم میتونم اقدام کنم برا وام

      1. سلام باید در اون شهر یا ازدواج کرده باشید یا محل زندگیتون یا محل کارتون اونجا باشه/خیر باید مدارکتون باشه حتما

  15. یاور قربانزاده

    سلام خسته نباشین میخواستم بدونم محضری که آدرس محل سکونت خود را ثبت کرده در همان شهر فقط در همان شهر میتواند وام ازدواجش رو بگیرد یا مثلا میتونه از شهر دیگه وام خود رو بردارد مشکلی داره یانه.
    محضر به من گفته کجا که محل سکونت شماس اونجا میتونید وام خود را بردارید درست هس یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا