آیا می توان در شهری غیر از محل انجام عقد برای دریافت وام ازدواج اقدام کرد؟
یا اینکه می شود عروس از یک شهر و داماد از شهر دیگری وام ازدواج بگیرد؟ 
زوج های جوان معمولا پس از ثبت محضری ازدواج خود، به فکر دریافت وام ازدواج می افتند. برخی از مواقع ازدواج در شهری غیر از محل سکونت عروس خانم یا آقا داماد ثبت می شود و این سوال ها و سوالات از این دست برای خیلی‌ها پیش می آید.
پاسخ کلی این سوال بله می باشد.
یعنی مرد می تواند وام ازدواج خود را از یک شهر و خانم از شهر دیگری بگیرد و حتی می تواند آن شهر محل ثبت محضری ازدواج آن‌ها نیز نباشد.
به طور کلی شهر محل دریافت وام ازدواج ارتباطی با محل وقوع عقد ندارد . ضمن اینکه برای دریافت وام ازدواج عروس و داماد باید هر کدام جداگانه در سامانه تسهیلات بانک مرکزی ثبت نام کنند و کد رهگیری مستقل دریافت کنند.
البته سامانه وام ازدواج بانک مرکزی توصیه می کند. بهتر است ثبت نام وام ازدواج در برای زوجین در یک شهر و ترجیحا شهر محل سکونت مرد انجام شود. ( که این فقط یک توصیه می باشد و الزام قانونی ندارد.)
نکته بسیار مهم اینکه از شهری که قصد دریافت وام دارید حتما هنگام دریافت وام باید مدارک سکونتی و یا شغلی مربوط به آن شهر را در اختیار بانک قرار دهید. پس اگر نمی توانید مستندات سکونتی یا شغلی برای شهر مورد نظر ارایه دهید، در شهری که این مدارک را دارید اقدام به اخذ وام ازدواج کنید.
البته داشتن مدارک شغلی و سکونتی فقط برای یکی از طرفین کافی است و نیازی نیست هر دو دارای این مدارک باشند.
برای مثال اگر زوجی در شهر مشهد عقد خود را ثبت کرده‌اند اما داماد در تهران شاغل است، زوجین می توانند با ارایه مدرک شغلی آقا داماد نسبت به ثبت نام و دریافت وام ازدواج خود از تهران اقدام نمایند.
اکنون به برخی پرسش های کاربران در همین زمینه پاسخ داده‌ایم. چنانچه پاسخ سوال خود را دریافت نکردید می توانید از صفحه شرایط وام ازدواج یا نظرات همین صفحه و یا شماره تلفن های 02191012187 و 02191090049 سوالات خود را مطرح نمایید.
میخاستم بدونم میتونم وام ازدواجمو از یه شهر دیگه ای بگیرم؟چون ضامنی که دارم تو یه سهر دیگست. یا میشه از یه شهر دیگه ضامن بیارم برا وامم؟؟
بله – محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
با سلام…من درشهر قم عقد کردم ولی برای دریافت وام در محل سکونت جدید که تهران میباشد میتوانم درخواست بدهم؟
بله – مستندات سکونت خود را باید به بانک ارائه دهید.
من ازشهر قم ثبت نام کردم برای نامزدم که خونشون همدان ادرس کدپستی همه رو درست زدم ایا اشکال داره که ازشهردیگه ثبت نام کردم
خیر
سلام عاقد گفته وام ازدواج رو هر شهری که تو سیستم بزنیم اونجا میتونید بگیرید یعنی من الان میخوام برای ثبت نام یه شهری  دیگه ثبت نام کردم؟یا باید همون شهری که عقد کردیمو میزدیم؟؟
محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
اگرضامنین از شهر های دیگری باشند مشکلی دارد؟ 
این موضوع بسته به سیاست های بانک مورد نظر شما متفاوت است. برخی بانک‌ها قبول می کنند و بسیاری از آن‌ها قبول نمی کنند. لطفا به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و این مورد را سوال کنید.
من تهران عقد کردم ایا میتوانم تکاب که یکی از شهرستان های اذربایجان غربی وام ازدواجم بگیرم
بله – محدودیتی در شهر محل دریافت وام ازدواج وجود ندارد اما باید مدرک قابل توجیه اقامتی( محل کار، محل زندگی و … ) برای آن شهر داشته باشید.
وام ازدواج رو میخوام از شهری که توش زندگی میکنم (مثلا:تهران)  بگیرم ولی ضامنم از یه شهرستان (مثلا:تبریز) میاد ضمانت کنه . آیا بانک مشکلی بابت این موضوع داره ؟
بسته به سیاست بانک دارد اما اکثر بانک ها باید ضامن ساکن همان شهر باشد.
می توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک مورد تقاضا موضوع را جویا شوید.
وقتی در دفترچه ازدواج ادرس بانو داده شود ایا او میتواند در شهرستان اقدام به وام کند در شرایطی که ادرس او خارج از شهرستان باشد
آدرس قید شده در سند ازدواج ملاک نیست و شما می توانید از هر جا که دوست دارید وام خود را بگیرید.
آیا می شود من و همسرم از دو شهر مختلف و یا از دو بانک متفاوت وام دریافت کنیم؟
بله امکان این کار وجود دارد اما ترجیحا برای دریافت راحت تره وام ازدواج بهتر است در بانک و شهر محل سکونت مرد ثبت نام انجام شود.