شاید بتوان مهم‌ترین حمایت عملیاتی نظام حکمرانی و قانونگذاری در موضوع تسهیل تشکیل نهاد خانواده
و تحقق اصل دهم قانون اساسی را پرداخت وام ازدواج جوانان دانست. امری که هرساله در ذیل بند الف تبصره۱۶ قوانین بودجه سنواتی میزان
و شرایط پرداخت آن مقرر می‌شود. اما در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴
دولت اقدام به حذف مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان، نحوه بازپرداخت آن و… در ذیل تبصره۱۶ کرده است.

درحالی که طی سال‌های اخیر با توجه به رشد قابل ملاحظه نرخ تورم، مجلس اقدام به افزایش این تسهیلات به منظور حمایت و تسهیل ازدواج جوانان می‌کرد.

اخبار مرتبط:

مبلغ وام ازدواج برای سنین مختلف چقدر است؟

شرایط جدید ضامن وام ازدواج ! با سیمکارت وام بگیرید!

سقف وام ازدواج چقدر است؟

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مقایسه متن بند الف تبصره ۱۶ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مبلغی را برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان مشخص نکرده و در ذیل تبصره ۱۶تسهیلات تکلیفی به سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و معاونت امور مناطق محروم تکلیف کرده که حداکثر یک ماه پس از ابلاغ قانون، آیین نامه اجرایی تبصره را که در آن موضوعات، ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت مشخص کرده و به تصویب هیات وزیران رسانند.

شرایط وام ازدواج چگونه تعیین می‌شود؟

این موضوع به این معناست که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست کرده تا شرایط ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت و… به تصمیم کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری و معاونت امور مناطق محروم واگذار شود.

اگر از چک کردن سایت ثبت نام وام ازدواج خسته شدی همین حالا وارد سایت ثبت نام وام ازدواج  کندو شو!

این در حالی است که نگارش چنین بندی در لایحه دولت، مغایر با اصل هشتادوپنجم قانون اساسی است. از سوی دیگر مروری بر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در بودجه سنواتی نشان می‌دهد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان در سال‌های گذشته با توجه به افزایش نرخ تورم، ازسوی مجلس روند صعودی داشته؛ به نحوی که در فرآیند تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون و در فرآیند تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

اخبار جدید را در اینستاگرام کندو دنبال کنید