به گفته مدیر اعتبارات بانک مرکزی تا انتهای تابستان ماه صف وام ازدواج برچیده خواهد شد.

وام ازدواج از جمله تسهیلاتی است که بانک های مختلف به دستور دولت به زوج های جوان می پردازند. زوج های جوان وام ازدواج را برخی از مخارج ابتدایی زندگی خود از جمله خرید جهیزیه، اجاره خانه و هزینه های مراسم عروسی هزینه می کنند. مبلغ وام ازدواج در سال 1402 افزایش پیدا کرده است. وام ازدواج در سال جاری برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ 220 میلیون تومان تعیین شده که روی هم رفته 440 میلیون تومان می شود. جزئیات پرداخت وام ازدواج را در ادامه بخوانید.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی با بیان این که تسهیلات پرداختی ازدواج از اول سال تا‌کنون به ۳۸۵ هزار نفر و به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است از برچیده شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان خبر داد.

مهدی صحابی مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آن‌ها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند.

مهدی صحابی با اشاره به وعده برچیده شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان امسال، افزود: بر اساس آخرین آمار، تسهیلات پرداختی ازدواج از اول سال تا‌کنون به ۳۸۵ هزار نفر و به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین گفت: ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است و تا آخر سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان قرار است به همت شبکه بانکی جذب و پرداخت شود و تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد.

دستور رئیس جمهور درباره تسهیل پرداخت وام ازدواج

۱۴ تیرماه سال جاری دولت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستورهای پنج‌گانه رئیس جمهور درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را ابلاغ کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان امسال است؛ این یعنی تا تحقق این امر، فقط ۴۰ روز فرصت برای بانک‌ها باقی‌ مانده است. همچنین در بند ۳ این ابلاغیه رئیس‌ جمهور ازبانک مرکزی خواسته تا شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضامین، سخت‌گیری نکنند.

در نامه‌ دولت که خطاب به محمد رضا فرزین رئیس بانک مرکزی نوشته شده بود تکالیفی که رئیس جمهور برای بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج به متقاضیان مشخص کرده بود در ۵ محور ابلاغ شد.

در این نامه تاکید شده بود که همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شده و مصوبات شورای عالی جوانان در خصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت و بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.

همچنین از شعب بانک‌ها خواسته شده بود فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند و صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.

رئیس جمهور همچنین بانک‌مرکزی را موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه کرده بود.

حدود دوماه از زمان ابلاغ دستورات رئیس جمهور برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج می‌گذرد ولی همچنان برخی از متقاضیان دریافت این وام از مشکلاتی که در سامانه وجود دارد و همچنین عدم پرداخت این وام به زوج ها از سوی بانک ها به بهانه نداشتن اعتبار گلایه دارند.

مهلت بانک مرکزی به بانکها برای پرداخت وام ازدواج

بانک مرکزی با ابلاغ بسته نظارتی و اعتباری در تاریخ بیستم خردادماه، به بانک‌های کشور تا بیستم شهریور ۱۴۰۲ مهلت داد نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه ابلاغی بانک مرکزی اقدام کنند.

همچنین بانک‌ها موظف شدند حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج، تعیین شعبه را انجام دهند و پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات را به حساب متقاضیان واریز کنند.

براساس این ابلاغیه، بانک‌ها به هیچ‌وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارند.

با وجود اینکه در قانون بودجه سال‌جاری بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مستثنی شده‌اند، با توجه به توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام کنند.

 

لینک ثبت نام وام ازدواج و فرزند آوری