تازه‌ترین مطالب…
راه‌اندازی اتاق وضعیت در همدان

راه‌اندازی اتاق وضعیت در همدان

بدون دیدگاه

 1403-05-01

به گزارش ایسنا/همدان؛ معاون امور زنان و خانواده استانداری همدان اعلام کرد که اتاق وضعیت در این استان راه‌اندازی شده است. این اقدام همدان را به چهارمین استانی تبدیل می‌کند که اتاق وضعیت را به منظور نظارت و رصد وضعیت جمعیتی خود ایجاد کرده است. فاطمه ستاری نوید، معاون امور زنان و خانواده استانداری همدان، در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در روز یکشنبه ۳۱ تیرماه برگزار شد، اظهار داشت که همدان به عنوان چهارمین استان کشور، اتاق وضعیت جمعیت را تأسیس کرده است. وی توضیح داد که ایجاد این اتاق وضعیت در چارچوب قانون جوانی جمعیت انجام شده و هدف اصلی آن نمایش و تحلیل آخرین وضعیت جمعیتی استان همدان است. با استفاده از این اتاق وضعیت، امکان ارائه آمار جمعیتی به صورت لحظه‌ای فراهم می‌شود.

ستاری نوید با بیان اینکه این داشبورد حاوی اطلاعات و آمار مختلفی نظیر ولادت، فوت، طلاق و ازدواج است، افزود: این داشبورد به تفکیک سنی و جنسی اطلاعات جمعیتی را ارائه می‌دهد و هر موضوعی که به جمعیت و تعداد افراد مربوط می‌شود از دل این داشبورد به دست می‌آید. وی خاطرنشان کرد که با توجه به نقش دفتر زنان و ایفای وظایف دبیری ستاد جوانی جمعیت، اقدامات گسترده‌ای در راستای آگاه‌سازی، اقناع سازی و هوشیار سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به مشکلات جمعیتی استان و کشور انجام شده است. ستاری نوید همچنین به اقدامات شایسته‌ای که در راستای تحقق جوانی جمعیت صورت گرفته است اشاره کرد و بیان داشت که بر اساس مواد قانونی مرتبط به هر دستگاه، تلاش‌های زیادی برای افزایش نرخ فرزندآوری در استان همدان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید...  چرا بانک‌ها از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند؟!

معاون امور زنان و خانواده استانداری همدان یادآور شد که وجود نیروی جوان، خلاق، مبتکر، متفکر، پویا و بالنده هر کشوری یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت آن کشور محسوب می‌شود. وی تأکید کرد که برگزاری رویداد جوانی جمعیت با شعار “سهم من از جوانی جمعیت” یکی از برنامه‌های بزرگ و مهم است که با شناسایی و تجلیل از برگزیدگان در حوزه‌های مختلف جمعیتی، گام‌های مؤثری در راستای جوانی جمعیت و هوشیار سازی اقشار مختلف جامعه برداشته خواهد شد. به گفته ستاری نوید، این رویدادها و برنامه‌ها نقش مهمی در ترویج و تقویت فرهنگ جوانی جمعیت داشته و با توجه به جایگاه دفتر زنان و وظایف گسترده‌ای که در این حوزه دارد، تلاش‌های زیادی برای آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت جوانی جمعیت و افزایش نرخ تولد در استان همدان انجام شده است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها و اقدامات، همدان بتواند به یکی از استان‌های پیشرو در زمینه جوانی جمعیت و ترویج فرهنگ فرزندآوری تبدیل شود.

معاون امور زنان و خانواده استانداری همدان با اشاره به پیش‌بینی‌های جمعیتی اظهار داشت که تا سال ۱۴۸۰، جمعیت کشور به طور قابل توجهی پیر خواهد شد. وی تصریح کرد که در این سال، جمعیت ایران به ۳۲ میلیون نفر کاهش می‌یابد و نیمی از این جمعیت سالمند خواهند بود. ستاری نوید بیان کرد که در دهه ۵۰، جمعیت ایران حدود ۳۰ میلیون نفر بود که اکثریت آنها جوان بودند. برای جلوگیری از این روند نزولی و پیر شدن جمعیت، نیاز است که به جوانی جمعیت بیش از پیش توجه شود.

بیشتر بخوانید...  بانک‌ها ملزم به اولویت‌دهی تسهیلات ازدواج و مسکن به جای وام خودرو

ستاری نوید همچنین با اشاره به وجود پنج میلیون کارمند مجرد در کشور، توضیح داد که در حال حاضر، خانواده‌های مذهبی و ساکنین روستاها بیشتر تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارند، در حالی که جامعه نخبگان و کارمندان مجرد یا در زمینه فرزندآوری ضعیف هستند. وی افزود که عدم پرداخت به موقع وام ازدواج و فرزندآوری یکی دیگر از مشکلات است. به گفته وی، بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را نمی‌کنند و بسیاری از متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری در صف انتظار قرار دارند که این وضعیت باعث دلسردی مردم نسبت به این مشوق‌ها می‌شود. معاون امور زنان و خانواده استانداری همدان خاطرنشان کرد که برای تشویق جوانان به فرزندآوری باید از افرادی که در زندگی شخصی خود موفق هستند در زایشگاه‌ها و مراکز مشاوره استفاده کرد. او تاکید کرد که نباید با تخریب مادران باردار یا افرادی که قصد ازدواج دارند، مانع جوانی جمعیت شد.

در همین راستا، دبیر کمیته هماهنگی بانک‌های استان همدان نیز اظهار داشت که یکی از دلایل صف انتظار بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، تأمین نشدن منابع مالی بانک‌ها و ایجاد محدودیت برای آنها است. محمد طوماسی بیان کرد که در سه ماهه نخست سال جاری، ۳۰۱۴ فقره وام ازدواج به مبلغ ۹۱۲۰ میلیارد ریال در استان پرداخت شده است، اما هنوز هشت هزار میلیارد ریال سقف انتظار وام ازدواج در استان وجود دارد.

طوماسی با اشاره به کاهش میزان سپرده‌گذاری در سال ۱۴۰۳، تصریح کرد که در استان همدان نسبت به سال‌های گذشته، سپرده‌گذاری کاهش یافته است و از آنجایی که همدان یک استان کشاورزی است، منابع سیستم بانکی در این استان با کاهش روبه‌رو است. وی افزود که ۱۴ بانک در استان تسهیلات وام فرزندآوری را پرداخت می‌کنند و تاکنون ۲۵۰۳ نفر موفق به دریافت این وام شده‌اند. دبیر کمیته هماهنگی بانک‌های استان همدان خاطرنشان کرد که برای تسهیل در دریافت وام ازدواج و فرزندآوری نیاز است که بانک‌های خصوصی نیز مشارکت کنند. او تأکید کرد که همکاری همه‌جانبه بانک‌ها می‌تواند نقش مهمی در حمایت از جوانان و تشویق آنها به ازدواج و فرزندآوری ایفا کند.

بیشتر بخوانید...  ۸۱ درصد متقاضیان کرمانشاهی وام ازدواج دریافت کردند

با توجه به این شرایط، ستاری نوید ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات مناسب، همدان بتواند به یکی از استان‌های پیشرو در زمینه جوانی جمعیت و ترویج فرهنگ فرزندآوری تبدیل شود. وی تصریح کرد که تلاش‌های بیشتری در راستای آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت جوانی جمعیت و افزایش نرخ تولد در استان همدان صورت گرفته است و امیدوار است که این تلاش‌ها به نتایج مطلوبی برسد.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاه ها

اسکرول به بالا