تازه‌ترین مطالب…
باید ۷۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج باشند، اما ۲۷۰ هزار نفر هستند!

باید ۷۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج باشند، اما ۲۷۰ هزار نفر هستند!

بدون دیدگاه

 1403-05-02

باید ۷۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج باشند، اما ۲۷۰ هزار نفر هستند! معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد تاخیر در پرداخت وام ازدواج گفت: بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج کم‌کاری می‌کنند. کلهر ادامه داد: در حال حاضر ۲۷۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج هستند که باید ۷۰ هزار نفر قاعدتاً در نوبت باشند.

به گزارش ایسنا، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با ابراز نگرانی از افزایش مدت زمان پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها، اظهار کرد که اخیراً بانک‌ها در پرداخت وام‌ها اهمال کرده‌اند و تمام دستاوردهای دولت برای کاهش پشت نوبتی‌های وام ازدواج در چند هفته گذشته تحت‌الشعاع قرار گرفته است. کلهر ابراز امیدواری کرد تا مسئولان دولت منتخب به این مساله ورود کنند و رئیس‌جمهور منتخب نیز مسائل جوانان را به عنوان اولویت خود قرار دهد. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، محمد کلهر، به تازگی اظهار داشت که تعداد متقاضیان وام ازدواج که در نوبت انتظار قرار دارند به طرز چشم‌گیری افزایش یافته و اکنون به ۲۷۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها و ظرفیت‌های موجود، باید تنها ۷۰ هزار نفر در نوبت دریافت این وام باشند. کلهر علت این وضعیت را کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج دانست و تاکید کرد که این تعلل از سوی بانک‌ها منجر به نگرانی‌های جدی در میان جوانان و خانواده‌هایشان شده است.

او تصریح کرد که افزایش زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج، تمامی تلاش‌های دولت برای کاهش تعداد پشت نوبتی‌ها را بی‌اثر کرده و موجب شده است تا بسیاری از زوج‌های جوان نتوانند در زمان مناسبی این وام را دریافت کنند. به گفته کلهر، این مسئله نیازمند توجه فوری و جدی از سوی مسئولان دولتی است تا مشکلات جوانان در این زمینه به سرعت حل شود. کلهر همچنین از مسئولان دولت منتخب و رئیس‌جمهور منتخب خواست تا به این مسئله ورود کنند و پرداخت وام ازدواج را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در نظر بگیرند. او تاکید کرد که جوانان آینده‌سازان کشور هستند و حل مشکلات آن‌ها باید در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد. با توجه به افزایش تقاضا و طولانی شدن زمان انتظار، اقدام فوری و موثری از سوی دولت و بانک‌ها ضروری به نظر می‌رسد تا وضعیت پرداخت وام ازدواج به حالت عادی بازگردد و جوانان بتوانند با اطمینان بیشتری به تشکیل خانواده بپردازند.

بیشتر بخوانید...  وعده جدید قاضی‌زاده‌هاشمی؛ افزایش وام ازدواج به یک میلیارد تومان!

به نقل از صنعت مالی، کلهر ادامه داد که در صورتی که این مشکل به سرعت حل نشود، ممکن است تبعات اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. او همچنین اشاره کرد که عدم پرداخت به موقع وام ازدواج می‌تواند به بی‌اعتمادی جوانان به سیستم بانکی و دولت منجر شود و این مسئله نیازمند توجه ویژه‌ای است. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هماهنگی بیشتر بین نهادهای مربوطه و حمایت رئیس‌جمهور منتخب، مشکلات مرتبط با پرداخت وام ازدواج به زودی حل شود و جوانان بتوانند با آرامش بیشتری به زندگی مشترک خود آغاز کنند.

کلهر افزود: ما پیگیری‌های خود را انجام داده و به نهادهای نظارتی، چه در دولت، چه در مجلس و همچنین دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، نامه ارسال کرده‌ایم. همچنین از دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری موضوع را پیگیری کرده‌ایم، اما به نظر می‌رسد برای برخی بانک‌ها وام ازدواج در اولویت نیست. کلهر در مورد تعداد افرادی که ماهانه پشت نوبت وام ازدواج هستند گفت: ماهانه این موضوع را رصد می‌کنیم و اکنون ۲۷۰ هزار نفر در صف هستند، در حالی که به صورت منطقی باید ۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام حضور داشته باشند. این رقم در مدت مشابه سال قبل نیز ۷۰ هزار نفر بوده است. او ادامه داد: مواردی بررسی شده که نشان می‌دهد مدت زمان پرداخت وام حداکثر یک ماهه بوده و اکنون تا 3 ماه افزایش یافته است؛ به عبارتی افرادی از فروردین‌ماه ثبت‌نام کرده و هنوز نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که تعدادی از بانک‌ها به تعهدات خود در قبال پرداخت وام ازدواج عمل نکرده‌اند و این مسئله باعث افزایش تعداد متقاضیان در صف انتظار شده است. کلهر اظهار داشت که با وجود پیگیری‌های مکرر و مکاتباتی که با نهادهای مختلف انجام شده، همچنان برخی بانک‌ها اولویت لازم را به وام ازدواج نمی‌دهند و این وضعیت نگران‌کننده است. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت وام ازدواج در زندگی جوانان، از دولت و معاون اول رئیس‌جمهور خواسته‌ایم تا نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها داشته باشند و ترتیبی اتخاذ کنند تا بانک‌ها موظف به پرداخت به موقع وام ازدواج شوند. همچنین از نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی درخواست کرده‌ایم که نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها در این زمینه داشته باشند.

بیشتر بخوانید...  وام‌های قرض‌الحسنه توسط بانک ملی ایران و شتاب بی‌وقفه در پرداخت

کلهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به طور مداوم تعداد افرادی که ماهانه در صف انتظار وام ازدواج قرار دارند را رصد می‌کنیم و افزایش تعداد متقاضیان نگران‌کننده است. در حالی که به طور منطقی باید حداکثر ۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج باشند، اکنون این تعداد به ۲۷۰ هزار نفر رسیده است. این تفاوت بزرگ نشان می‌دهد که بانک‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و جوانان بسیاری به دلیل این کم‌کاری‌ها متضرر شده‌اند. وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در گذشته مدت زمان پرداخت وام ازدواج حداکثر یک ماه بود، اما اکنون این مدت زمان تا ۳ ماه افزایش یافته است. به عبارتی، افرادی که از فروردین‌ماه ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند و این مسئله مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود آورده است.

کلهر در پایان ابراز امیدواری کرد که با افزایش نظارت‌ها و پیگیری‌های مستمر، مشکلات مرتبط با پرداخت وام ازدواج به زودی حل شود و جوانان بتوانند در زمان مناسب به دریافت این وام اقدام کنند. او تاکید کرد که وام ازدواج نباید قربانی کم‌کاری‌ها و تعلل بانک‌ها شود و باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاه ها

اسکرول به بالا