چرا بانک‌ها از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند؟!

چرا بانک‌ها از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند؟!

بدون دیدگاه

 1403-04-30

در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها، حتی بانک‌های دولتی، با بهانه‌هایی نظیر کاهلی در بازپرداخت اقساط و به خطر افتادن سپرده‌های مردم، از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند، بانک مرکزی اعلام کرده که میزان بازپرداخت تسهیلات ازدواج از سوی متقاضیانی که وام گرفته‌اند، مطلوب است.
به گزارش تابناک به نقل از فارس، طولانی شدن «صف وام ازدواج» برای جوانانی که روی این وام حساب باز کرده‌اند تا بتوانند مشکلات ابتدایی زندگی‌شان را حل کنند، با کم‌کاری بانک‌ها به چالشی جدی برای زوجین تبدیل شده است. یکی از همین جوانان در صف مانده که ۶ ماه است منتظر دریافت وام ازدواج است و برای پیگیری کار خود به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کرده بود، می‌گوید: «بیشتر از ۶ ماه است که منتظرم وام ازدواج من را پرداخت کنند؛ اما هر وقت مراجعه می‌کنم می‌گویند «منابع نداریم، فعلاً صبر کنید». من چطور صبر کنم وقتی یخچالی که می‌خواستم بخرم چند میلیون گران‌تر شده و من باید با همین وام زندگی‌ام را سر‌وسامان بدهم.»
در اواخر خرداد‌ امسال، مریم باشی‌زاده، رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد افرادی که همچنان در صف دریافت وام هستند به ۲۳۰ هزار نفر می‌رسد.
از طرف دیگر، رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، علت تاخیر در پرداخت‌ها را بیشتر بودن تقاضا نسبت به رقم مصوب برای این وام در بودجه ۱۴۰۳ می‌داند و می‌گوید: «در بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای این وام در نظر گرفته شده ولی متقاضیان خیلی بیشتر هستند و از طرف دیگر، از آنجا که اعداد وام افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل دچار مشکل شده‌ایم.» فرزین همچنین اشاره کرد که سال گذشته بیش از رقم بودجه برای وام ازدواج پرداخت شده و در اواخر سال، مبلغی که باید پرداخت می‌شد محقق شد. به همین خاطر، با دستور شهید رئیسی، منابع جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج، کمتر شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، امیرحسین بانکی‌پور در این‌باره اظهار داشت: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد که حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود. در نهایت، مبلغ پرداخت شده به ۲۰۵ هزار میلیارد تومان رسید که ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از حداقل تعیین‌شده بود. بانکی‌پور، که رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز است، افزود: امسال در بودجه حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده است، اما بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرده که این مبلغ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بازگردد. در همین حال، میزان وام‌ها نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است.
پیگیری مکرر شهید رئیسی برای وام ازدواج تا پیش از شهادت
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که شهید رئیسی سال گذشته به طور مرتب تذکر می‌داد و حتی دو روز قبل از شهادتش نیز بر پرداخت وام ازدواج تأکید داشت. با این حال، بعد از شهادت شهید رئیسی، پرداخت تسهیلات کندتر شد.
بانکی‌پور همچنین تأکید کرد که متاسفانه برخی بانک‌ها به هیچ وجه وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند. به عنوان مثال، بانک صادرات در حال حاضر وام ازدواج پرداخت نمی‌کند، اما اطلاع داریم که برای کارمندان خود وام‌هایی را در نظر گرفته است. وی ادامه داد: در گذشته بانک‌ها ادعا می‌کردند که «وام ازدواج بار تورمی دارد.» اما طبق گزارش‌های خود بانک‌ها، میزان وامی که به کارمندان خود پرداخت کرده‌اند بیشتر از وام ازدواج بوده است. در واقع، وام‌های ازدواج و فرزندآوری تنها ۴ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود؛ بنابراین ادعای بار تورمی تنها یک بهانه است.
سال گذشته احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود: «این تسهیلات تکلیفی که دولت، مجلس و بانک مرکزی بر بانک‌ها تحمیل می‌کنند، می‌تواند موجب ورشکستگی بانک‌ها شود. زیرا ممکن است این تسهیلاتی که بانک‌ها به اجبار پرداخت می‌کنند، به بانک بازنگردد و در نتیجه، سپرده‌های مردم به خطر بیفتد.» با این حال، رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی تأکید کرد که خوشبختانه میزان بازپرداخت تسهیلات ازدواج از سوی متقاضیانی که وام گرفته‌اند، بسیار مطلوب است و «افرادی که وام‌ها را دریافت کرده و نسبت به پرداخت کاهل بوده‌اند، بسیار کم هستند.»
این اظهارات و نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از زوجین جوان به شدت نیازمند این وام‌ها هستند تا بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و بدون این تسهیلات، مشکلات مالی آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد. دولت و بانک‌ها باید راه‌حل‌های مناسبی برای مدیریت این وام‌ها پیدا کنند تا هم نیاز جوانان برآورده شود و هم سلامت سیستم بانکی حفظ شود.

بیشتر بخوانید...  برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟

مطالب پیشنهادی:

کلمات کلیدی: چرا بانک‌ها وام ازدواج نمی دهند؟

دیدگاه ها

به بالا بروید