در پی اعتراض‌ها و تماس‌های متعدد برخی متقاضیان دریافت وام ازدواج با خبرگزاری و عنوان كردن این نكته كه بانك‌ها همراهی نمی‌كنند، حاكی از این است كه مشكل اصلی به محدود شدن منابع برخی بانك‌ها در این زمینه برمی‌گردد و ظاهرا برخی بانك‌ها هم اعلام كرده‌اند كه فعلا وام اعطا نخواهند كرد.

بر اساس قواعد بانك مركزی در صورت اعطای كل منابع قرض‌الحسنه بانك‌های عامل به مصارف قرض‌الحسنه، سامانه ازدواج برای آن بانك فعال نمی‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود بانك‌های ملی، سپه، تجارت، مسكن، كشاورزی، قرض‌الحسنه مهر ایران و رفاه كارگران امكان خدمات دهی در سامانه ازدواج ندارند و بنابراین فعلا امكان ثبت نام متقاضیان با عاملیت بانك‌های ذكر شده وجود ندارد.

خبرنگار ایسنا علاوه بر بانك مركزی موضوع محدود شدن منابع قرض‌الحسنه بانك‌ها و متعاقب آن كند و متوقف شدن روند اعطای وام ازدواج را پیگیری كرد كه اغلب بانك‌های عنوان شده تمایلی به پاسخ رسمی نداشته و یا مطرح می‌كردند كه مشكلی ندارند.

در این زمینه محمدرضا غفوری، مدیر روابط عمومی بانك تجارت به خبرنگار ایسنا گفت: متقاضیان وام ازدواجی كه به سایت بانك مركزی مراجعه كرده و به آنها اعلام شده كه می‌توانند به یكی از شعب بانك تجارت برای دریافت وامشان مراجعه كنند، اقدامات لازم برای ارائه وام به آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: كسانی كه مشكلی در این زمینه دارند می‌توانند به سامانه لحظه‌ای ارتباط با مشتریان بانك تجارت به شماره ۱۵۵۴ تماس بگیرند تا مشكل آن‌ها بررسی شود.

از سوی دیگر یك مسئول در بانك ملی با تایید اینكه منابع این بانك فعلا برای اعطای وام ازدواج پایان یافته عنوان كرد كه در صورت تامین شدن اعتبار و برطرف شدن مشكلات، بانك ملی همچنان می‌تواند به ارائه چنین تسهیلاتی اقدام كند.

تماس خبرنگار ایسنا با روابط عمومی چند بانك دیگر نیز یا با مخالفت آنها در اظهار نظر مواجه شد یا با تایید تلویحی این امر حاضر به مصاحبه نبودند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بانك مركزی در سال ۱۳۸۷ با هدف حمایت از تشكیل خانواده و زوج‌های جوان اقدام به تأسیس و راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج كرد و مقرر شد شبكه بانكی كشور به طور نظام‌مند و مدیریت شده برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق این سامانه همكاری كنند.

بر این اساس طی سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب به تعداد ۹۳۱ هزار و ۴۸۰ نفر، یك میلیون و ۱۱۸ هزار و ۹۷۰ نفر و یك میلیون و ۲۵۱ هزار و هفت نفر با سقف‌های فردی ۲۳ میلیون ریال از تسهیلات موصوف (با شرط ازدواج اول و مراجعه به سایت سامانه ازدواج و بانك عامل حداكثر از تاریخ عقد نامه تا پایان سال شمسی بعد) بهره مند شده‌اند.

اما در سال جاری به علت محدود بودن منابع قرض‌الحسنه روند اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با كندی مواجه شده است به طوری كه از ابتدای سال جاری تا تاریخ اول آبان ماه بیش از ۶۰۰ هزار نفر موفق به اخذ این تسهیلات شده‌اند و در حدود ۷۸۰ هزار نفر در مراحل مختلف تشكیل پرونده و انعقاد قرارداد هستند؛‌ بدیهی است پاسخگویی به كلیه درخواست‌ها با توجه به محدودیت منابع و امكانات پذیرش متقاضیان به كندی انجام می‌شود.

همچنین در سال جاری از سوی شورای پول و اعتبار امكان اعطای تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون ریال قرض الحسنه به متقاضیان با شرایط زیر مصوب شد اما ظاهرا این امر در شرایط كنونی به خصوص برای سقف فردی افزایش یافته قابل اجرا نیست.

الف – افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب برای دخترانی كه مهریه آنان تا ۱۱۰ سكه بهار آزادی است.

ب – افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب برای پسرانی كه قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می كنند.

ج – افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب هر یك از دختران یا پسرانی كه یكی یا هر دوی آنها فاقد پدر هستند.