به گزارش ۹صبح؛ ​به نقل از تجارت نیوز،وام ازدواج یک وام با سود کم از طرف دولت برای کمک به جوانان می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود بدان افزوده می گردد. وام ازدواج به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان می تواند مناسب باشد.با حذف وام ازدواج در لایحه بودجه 1401 بحث های زیادی را به راه انداخته است.

 

مبلغی که بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به مشتریان می‌دهند در حال حاضر ۷۰ میلیون تومان است
و در مجموع هر زوج ۱۴۰ میلیون تومان از بانک وام می‌گیرد.

اما اگر متقاضی دریافت وام ازدواج زیر ۲۴ سال سن داشته باشد بانک‌ها موظف هستند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضی با رعایت معرفی ضامن رسمی کسر از حقوق بپردازید.

آذرماه بود که برخی از افراد در سایت دیوار ادعا کردند، برای زوج‌هایی که چند سالی از عقد آن‌ها گذشته و هنوز وام ازدواج خود را دریافت نکرده‌‌اند تسهیلات ازدواج آن‌ها را از بانک‌ها می‌گیرند که این کار تنها با طلاق صوری و عقد رسمی انجام می‌شود.

در ادامه مطلب وام ازدواج میخوانید:

به گفته برخی از مدیران بانکی جلوی این نوع وام ازدواج گرفته شده است، اما پیگیری‌های تجارت نیوز
نشان میدهد که این افراد همچنان به راحتی وام دریافت می‌کنند درحالی که ممکن است
یک زوج عادی قریب یه یک‌ سال در صف وام ازدواج باقی بمانند.

یک زوج درخصوص وام ازدواج می‌گویند: دوماه پیش عقد کردیم، برای وام ازدواج درخواست دادیم اما تا به امروز مشکلات زیادی داشتیم.
به گفته آنها، یک روز می‌گویند ضامن شما معتبر نیست، روز دیگر با تعداد ضامن‌ها مشکل دارند
و هر روز یک ایراد از پرونده ما می‌گیرد که وام را پرداخت نکند.

به گفته یک زوج پس از ماه‌ها در صف وام ازدواج بودن بانک بهانه‌‌های زیادی برای وام دادن
آورده و هنوز پاسخی درست از بانک دریافت نکرده‌اند.

زوج دیگری می‌گوید: بردار همسر من کارمند است و توانستیم سه روز وام بگیریم، مشکلی با وام ازدواج نداریم.

یک زوج متقاضی وام ازدواج در سیستان و بلوچستان به تجارت‌نیوز می‌گویند: دوماه است که هر روز سامانه ازدواج را چک می‌کنم و درنهایت با پیام نبود اعتبار مواجه می‌شوم.

به گفته مدیران بانکی، بانک‌ها توان پرداخت هیچ‌گونه وام را ندارند. بودجه پرداخت وام برای زوج‌های خاص از کدام محل تامین می‌شود؟

همچنین این مطلب را در سایت کندو بخوانید : مبلغ وام ازدواج چقدر است ؟

 

گلایه‌ها از سختگیری‌های بانکی

کاربران توییتر نسبت به دریافت وام ازدواج اعتراض داشتند.

کاربری نوشت: «من با خانمم چون از دادگاه اجازه ازدواج گرفتیم تاریخ عقدمون و ثبت عقدمون یکسال فاصله داشت
بخاطر همین بهونه کردند بهمون وام ندادند، از لیست خارج شدیم…»

«پسر طرف میخواسته وام ازدواج بگیره هر ضامنی میبردن بانک قبول نمیکرده بعد پدره گوسفنداش رو بعنوان ضامن برده تو بانک…»

«الان که به وام ازدواج نیاز دارم پیام اومد اعتبار بانک‌ها در استان محل سکونت شما به پایان رسیده، لطفا مجددا تلاش کنید.»

«واقعا با ۱۴۰ میلیون وام ازدواج می‌شه چیکار کرد ؟»

« کی بود دنبال وام ازدواج بود؟! ۶ پوشه آبی و ۵۰ برگه A4 به مدارکش اضافه کنه»

«وام ازدواج که شده ۱۰۰میلیون، حساب کردم اگه ۷۰بار ازدواج کنم و هربار وام بگیرم
و قیمتها هم بالاتر نره، تو ازدواج ۷۱ام میتونم یه واحد آپارتمان بخرم.»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به تلاش معاونت امور جوانان برای تسهیل شرایط بازپرداخت وام ازدواج، گفت: در تلاش هستیم تا مدت تنفس (مدت زمان بین اعطای تسهیلات تا سررسید اولین قسط) وام ازدواج جوانان را افزایش دهیم تا زوجین توانایی بازپرداخت این وام را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ هنوز مشخص نیست و باید منتظر تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس ماند، خاطر نشان کرد: دولت از مجلس درخواست کرده تا مطابق با آیین نامه طراحی شده از سوی سازمان برنامه و بودجه اختیار انجام تغییراتی در بازپرداخت و مبلغ وام ازدواج را داشته باشد اما مبلغ نهایی وام ازدواج ۱۴۰۱ هنوز مشخص نیست.

 

اخبار وام ازدواج را همچنین در اینستاگرام دنبال کنید

 

متقی فر همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته است، درباره لزوم تدوین دستورالعمل‌هایی برای پرداختی وام ازدواج در جهت افزایش رغبت جوانان به ازدواج، افزود: افزایش سن ازدواج، مساله کنونی ما است. به طور کلی اعتقاد ما این است که کودک همسری فرهنگی شایع و دارای مشمولیت در کشور نیست و استثنائا در برخی استانهای کشور وجود دارد که آن هم با فرهنگ سازی درست قابل حل است. در واقع در حال حاضر مساله ما بالا رفتن سن ازواج و نه کودک همسری است. ما قائل به این هستیم که اکنون سن ازدواج بالا رفته و باید کمک کنیم این سن کاهش پیدا کند. حتما آیین نامه‌هایی نیز در این راستا وجود دارد و تسهیلات بر اساس این آیین نامه‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین در بخش پایانی سخنان خود درباره تبعات سایت‌های همسریابی غیر قانونی و مراجعه متاهلان به آن‌ها، تصریح کرد: قطعا اگر ما در زمینه همسریابی برای جوانان طرح داشته باشیم می‌توانیم به پیدا کردن مورد مناسب ازدواج کمک کنیم. متاسفانه چون این فضا مدیریت شده‌ نیست، طبیعتا آنچه مورد توقع هست اتفاق نمی‌افتد.از این رو باید یک مدل و چارچوبی برای آن وجود داشته باشد
تا بر اساس نیاز جامعه معرفی‌ها انجام شده و دچار آسیب‌ها و انحرافات این چنینی نشود.

 

درخواست مجلس از بانک مرکزی برای تدوین آیین‌نامه اعطای وام ازدواج

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از درخواست این کمیسیون به بانک مرکزی برای تدوین آیین‌نامه جدید اعطای تسهیلات و وام‌های خرد خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره موضوع ضمانت و وثایق وام‌های خرد و وام ازدواج، گفت: این مسئله از سوی کمیسیون اقتصادی پیگیری شده و در این زمینه با بانک مرکزی مکاتبه شده است.

وی افزود: جوابیه بانک مرکزی مبتنی بر این بود که به دلیل اینکه در قانون موضوع ضامن معتبر مد نظر قرار گرفته لذا انتخاب ضامن را بر عهده بانک‌ها گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از آنجایی که مجلس در زمینه جزئیات اجرای قانون ورود نمی‌کند، ادامه داد:
مبنای مجلس نیز از تصویب این قانون این است که تسهیلاتی که به افراد پرداخت می‌شود امکان وصولش فراهم باشد
لذا دولت باید در آیین‌نامه‌هایی که تدوین می‌کند به چارچوبی که در آن تکلیف مردم و بانک‌ها مشخص باشد توجه کند.

پورابراهیمی ادامه داد: متعاقب این امر از بانک مرکزی خواستیم که موضوع تدوین بخشنامه جدید با هماهنگی وزارت اقتصاد را در دستورکار قرار دهد که خروجی این کار مشخص می‌کند سطوح مختلفی که باید بابت آن ضمانت‌های تعریف شده‌ای ارائه شود، چه چیزی است؟
که با این اقدام امکان برخورد سلیقه‌ای نظام بانکی در ارتباط با مردم گرفته می‌شود.