خبر 16 بهمن 1400 – وام ازدواج جوانان 150 میلیون تومان شد

براین اساس به هر یک زوجین که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ باشد ۱۲۰ میلیون وام ازدواج داده می‌شود مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره وام فرزندآوری گفت: مبلغ وام فرزندآوری برای فرزند اول ۱۵ میلیون تومان، فرزند دوم ۲۵ میلیون تومان، فرزند سوم ۳۵ میلیون تومان، فرزند چهارم ۴۵ میلیون تومان و بیشتر از پنج فرزند ۵۰ میلیون تومان است.

متن کامل خبر

=========
خبر ۱۳ دی ۱۴۰۰ – وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای زوج ها جوان بررسی شد
وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توئیتی نوشت:
رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس گفتند برای تشویق جوانان به ازدواج در حال بررسی وام ۵۰۰ میلیون تومانی هستیم.
سیاست‌های تشویقی خوب است. اما به موازات آن باید مانع زدایی از ازدواج به هنگام هم انجام شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بود بند الحاقی درباره وام ازدواج جوانان
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده است و براساس آن مبلغ وام ۱۵۰ میلیون تومان برای زوج و ۱۵۰ میلیون تومان
برای زوجه در نظر گرفته شده است، همچنین مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای پسران تا سن ۲۵ سالگی
و دختران تا سن ۲۳ سالگی علاوه بر ۱۵۰ میلیون تومان ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
=========
خبر ۲۳ آذر ۱۴۰۰ – افزایش وام ازدواج به ۱۵۰ میلیون تومان

تسنیم : عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که نمایندگان پیشنهادی را برای افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵۰ میلیون تومان منوط به شرایط سنی، مطرح کرده‌اند.

سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس، نوشت: ‏در جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی مقرر شد بانک‌ها به تکلیفی که مجلس در راستای پرداخت ‎وام ازدواج و تسهیل ضامن و وثائق قرار داده،عمل کنند.

وی افزود: پیشنهاد ما در روند بررسی لایحه بودجه 1401، افزایش مبلغ وام ازدواج به 120 میلیون تومان و 150 میلیون تومان، با درنظرگرفتن شرایط سنی است.

متن کامل خبر

=========

با توجه به این که مقدار مبلغ وام ازدواج همیشه ثابت نبوده است و در طول زمان تغییر کرده است و اکثرا سال به سال تغییر پیدا میکند همیشه برای زوج های جوان این سوال پیش میاد که مبلغ وام ازدواج چقدر می باشد.
خبر 29 دی 99 -وام ازدواج ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ و ۱۰۰ میلیون
براساس مصوبه اعضای کمیسیون در این جلسه در قالب تبصره 16 لایحه بودجه وام ازدواج در سال آینده 70 میلیون تومان و بازپرداخت آن 10 ساله خواهد شد.
طبق مصوبه اعضای کمیسیون زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از یک فروردین 97 به بعد باشد مشمول دریافت وام ازدواج 70 میلیونی می‌شوند.
همچنین براساس این مصوبه زوج‌هایی که در آقایان سن‌شان کمتر از 25 سال و در خانم‌ها سن‌شان کمتر از 23 سال باشد می‌توانند از وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 10 ساله بهر‌ه‌مند شوند.
خبر 1 دی 99 – تصویب وام ازدواج 100 میلیونی برای سال 1400
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با مصوبه امروز کمیسیون اجتماعی در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 وام ازدواج در سال آینده 100 میلیون تومان خواهد شد.
همچنین، ولی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: امروز، در کمیسیون پیشنهادی مطرح کردم و خوشبختانه افزایش وام ازدواج از 50 به 100 میلیون تومان و همچنین، افزایش بازپرداخت از هفت سال به 10 سال با تسهیل در اخذ ضامن رای آورد.
خبر 18 فروردین 99 – آغاز ثبت نام وام ازدواج 100میلیونی با اقساط 10ساله
طبق اطلاعیه سامانه وام ازدواج بانک مرکزی مبلغ وام ازدواج برای کلیه کسانی که تاریخ عقد آن ها از 1 فروردین 97 به بعد است و تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده اند 70 میلیون برای هر یک از زوجین و با اقساط 120 ماهه خواهد بود. مبلغ هر قسط حدود 650 تا700 تومان و کارمزد آن 4میلیون تومان خواهد بود.
مبلغ وام ازدواج
خبر 28 دی 98 – وزیر ورزش و جوانان: وام70 میلیونی ازدواج از ابتدای سال 1400 پرداخت می شود.
سلطانی فر: بر اساس آنچه که در کمیسیون تلفیق مطرح شده و خوشبختانه به مرحله تصویب رسیده است رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که در سال 98-97 به رقم 50 میلیون تومان افزایش یافته بود باز هم افزایش یافته و این رقم به 70 میلیون تومان رسیده است.
وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه مبلغ 70 میلیون تومان وام ازدواج برای هر یک از زوجین محسوب می‌شود، گفت: یعنی هر زوج صد و چهل میلیون تومان تسهیلات ازدواج دریافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: این تسهیلات از سال 99 با بازپرداخت 4 درصد در مدت 10 سال ارائه خواهد شد.
خبر 9 دی 98 – کمیسیون تلفیق تصویب کرد : وام ازدواج سال 1400- 70میلیون تومان اقساط 10 ساله
در جلسه امروز عصر کمیسیون تلفیق مبلغ پیشنهادی دولت یعنی 50میلیون برای سال 1400رد شد و نمایندگان وام ازدواج 70 میلیونی با اقساط 120ماهه را تایید کردند.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر افزود: در نشست امروز این کمیسیون، افزایش وام ازدواج مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی اعلام کرد: با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج به هر زوج 70میلیون تومان و با باز پرداخت 10 ساله تعیین شد.
امیرآبادی افزود: بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 70 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 140میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1397/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.
خبر 9 دی 98 – اعضای کمیسیون تلفیق در این که مبلغ وام ازدواج حتما افزایش خواهد داشت به اجماع رسیده اند
اعداد مختلفی مطرح است اما هم مبلغ و هم زمان بازپرداخت افزایش قابل توجه خواهد داشت تا تسهیلی در تشکیل خانواده صورت گیرد.
خبر 2 دی 98 – تصویب افزایش وام ازدواج به 70میلیون تومان و بازپرداخت 10ساله برای سال 1400 در کمیسیون اقتصادی
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح بررسی‌های جلسه امروز کمیسیون متبوع خود از تصویب افزایش وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70میلیون تومان در این جلسه خبر داد.
به گزارش  ایسنا؛ سیده فاطمه ذوالقدر در خصوص جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون تبصره‌های ارجاعی در خصوص بودجه ۱۳۹۹ به کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خبر 2 دی 98 – سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: میزان افزایش وام ازدواج برای سال 99 قطعی نیست
نمایندگان پیشنهادات متعددی برای افزایش وام ازدواج در سال آینده دارند، تصریح کرد: میزان افزایش وام ازدواج  فعلا مشخص نیست و نمایندگان پیشنهاداتی چون افزایش وام ازدواج به 70  میلیون تومان را دارند.
خبر 2 دی 98 – نماینده مردم تهران: با توجه به شرایط سخت بودجه امسال امکان افزایش وام ازدواج وجود ندارد!
تحریم‌ها و عدم فروش نفت باعث شده است که درآمدهای سابق را نداشته باشیم، افزود: در وهله اول باید افزایش درآمد داشته باشیم تا بتوانیم بودجه مواردی چون وام ازدواج را افزایش دهیم.
خبر 20 آذر 98 – نماینده مجلس: احتمال افزایش وام ازدواج بری سال 99 کم است 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وضع مطلوبی در بودجه وجود ندارد و معلوم نیست که بتوان وام ازدواج را در سال آینده افزایش داد. علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره احتمال افزایش وام ازدواج در سال 99، گفت: حتما باید وام ازدواج در سال آینده افزایش پیدا کند.
خبر 17 آذر 98 – سقف وام ازدواج در سال 1400 معادل 70میلیون تومان تعیین شد
تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌های در سال 1400 هفصد میلیون ریال معادل 70 میلیون تومان با دوره بازپرداخت ده ساله و با یک ضامن معتبر و سفته است.
خبر 8 اسفند 97 – وام ازدواج 70میلیونی برای سال1400قطعی شد
در جلسه بررسی  لایحه بودجه سال 1400مجلس شورای اسلامی نمایندگان نظر کمیسیون تلفیق را تایید و وام ازدواج 70میلیون تومانی را تایید کردند.
افزایش مبلغ وام ازدواج
وام 70میلیون تومانی ازدواج در انتظار تصویب در صحن علنی
پس از تصویب افزایش وام ازدواج در کمیسیون تلفیق حالا تایید نهایی این افزایش نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس دارد و باید منتظر ماند و دید نمایندگان به این بند مهم از لایحه بودجه رای موافق می دهند یا خیر.
البته با توجه به اخبار شنیده شده از خانه ملت احتمال رای آوردن وام ازدواج 70ملیونی بسیار بالا است و این موضوع یکی از اولویت های مجلس برای سال 1400درخصوص مسایل جوانان است
وام ازدواج 70میلیون تومانی در کمیسیون تلفیق تصویب شد
چنانچه این مصوبه در صحن علنی مجلس نهایتا رای بیاورد بانک‌ها موظف خواهند بود که از ابتدای سال 1400 به کلیه زوجینی که از تاریخ عقد آن‌ها بیش از 24 ماه نگذشته است و تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند به ازای هر یک از زوجین مبلغ 70 میلیون تومان و در مجموع صدوچهل میلیون تومان را به زوج‌های جوان با بازپرداخت 10ساله پرداخت نمایند.
مبلغ وام ازدواج سال 1400
با توجه جدیدترین اخبار به دست آمده مبلغ وام ازدواج در سال 1400 تغییری نخواهد کرد.
در لایحه بودجه سال 1400 کشور دولت وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان را مانند سال جاری 70 میلیون تومان  تصویب کرده و به مجلس ارسال خواهد کرد.
بر این اساس در بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده آمده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال  1400، 700میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج    ساله است.
تاریخچه مبالغ وام ازدواج
در ابتدا که ثبت نام وام ازدواج به صورت اینترنتی نبود و صندوق مهر امام رضا علیه السلام متصدی پرداخت وام ازدواج بود این مبلغ 2 میلیون تومان برای هر یک از زوجین بود.
بعد ها وام ازدواج 5 میلیون تومانی آمد که آن هم با شرط های مختلف فقط به عده ای که شرایط خاصی داشتند پرداخت می شد.
آذر سال 93 مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی شرایط جدید اعطای وام 5 میلیون تومانی ازدواج را اعلام کرد.
سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی گفت: سامانه دریافت تسهیلات ازدواج از سال 1387 راه‌اندازی شده و تا سوم آذر سال جاری حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.
وی افزود: در تیرماه امسال افراد در صف ما حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود و الان این آمار به 650 هزار نفر رسیده و تعداد افراد در صف به نصف رسیده است.
وی با اشاره به شرایط اعطای وام 5 میلیونی یادآور شد: دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه آزادی است، پسرانی که قبل از 25 سالگی ازدواج می‌کنند، هر یک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر هستند، یا اینکه دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و درحال تحصیل باشند، مشمول دریافت وام پنج میلیونی ازدواج خواهند بود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال 1393 تا سوم آذر امسال گفت: طی سال جاری حدود 860 هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است، به طوری که در کل سال 1392، برای 940 هزار نفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی 8 ماه حدود 900 هزار نفر وام پرداخت شده است.
میرمحمد صادقی با بیان اینکه تعداد افراد منتظر در سامانه نیز کاهش چشمگیری داشته‌اند، عنوان کرد: قبل از سال 1391 تنها 50 هزار نفر، سال‌های 1391 و 1392، 200 هزار نفر و امسال 400 هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی‌مانده‌اند و در کل 650 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند که اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت نام کرده‌اند و از یک میلیون و 200 هزار نفری که کم شده، اکثرا مربوط به سال‌های قبل بوده است.
وی ادامه داد: میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست، اما امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.
میرمحمد صادقی با اشاره به مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت: متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش و اعلام تعیین شعبه 12 روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف 12 روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهد شد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال‌های 1392 و 1393 عقدنامه‌شان صادر شده است هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه کنند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره‌‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کنند.
بنابر اعلام بانک مرکزی، وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد: از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتما با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این کار را برای مراجعین انجام بدهند.
به گفته میرمحمد صادقی مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.
میزان وام ازدواج

تا اینکه در فروردین 95  مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مصوبه ای بانک مرکزی را مکلف کرد وام ازدواج را برای هریک از زوجین به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برساند.

به گزارش بانک مردم، مبلغ جدید وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و در مجموع ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با سود کارمزدی ۴ درصد برای زوجین پرداخت خواهد شد.

پیش از این وام ازدواج سه میلیون تومان برای هر نفر بود که اقساط آن حدود ۸۲ هزار تومان در مدت سه سال می شد.
با مصوبه جدید مجلس و پرداخت ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج اقساط این تسهیلات حدود ۲۲۶ هزار تومان خواهد شد.

کل سود این تسهیلات نیز در مدت ۴ سال حدود ۸۵۰ هزار تومان خواهد شد.

البته این مبلغ باید طی ۴۸ ماه همه ماهه به بانک پرداخت کننده تسهیلات ازدواج پرداخت شود.

افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی تسهیلات ازدواج در آخرین روزهای حضور نمایندگان مجلس در دوره نهم می تواند اقدامی مثبت و کارنامه ای موفق برای آنها در نظر گرفته شود.

گفتنی است، نمایندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علنی دیروز و در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۵ با پیشنهاد الحاقی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به لایحه افزایش وام ازدواج موافقت کردند.

بر این اساس به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

تبصره یک: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش می یابد.

تبصره دو: بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.

تبصره سه: بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد.

غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان طراح این پیشنهاد گفت: در سال ۸۹ تعداد ۹۰۰ هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال ۹۴ به ۶۸۰ هزار مورد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که ۴ میلیون نفر آنها بالای ۲۸ سال سن دارند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران برای ازدواج جوانان تقدس قائل است.

وی در ادامه به محل پرداخت وام پیش بینی شده اشاره کرد و افزود: طبق آمار بانک مرکزی ، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن پس انداز و ۶۲ هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: بنابر این می توان از این محل وام ازدواج جوانان را از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان ارتقاء داد.

در ادامه آقای دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: منابع قرض الحسنه موجود ۴ هزار میلیارد تومان است که یک هزار میلیارد تومان آن به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافته و ۳ هزار میلیارد تومان آن نیز به اعطای تسهیلات ازدواج به میزان ۳ میلیون تومان برای هر زوج است.

در ادامه آقای پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع تلویحی از پیشنهاد آقای مصباحی مقدم گفت: در مورد تفسیر حساب های قرض الحسنه اختلاف نظر وجود دارد بانک مرکزی صرفاً معتقد به قرض الحسنه پس انداز بوده ولی ما به قرض الحسنه جاری هم معتقد هستیم.

سرانجام پیشنهاد افزایش وام ازدواج جوانان به رأی گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۴۴ رأی موافق ، ۱۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی با بخش درآمدی این پیشنهاد موافقت کردند و بخش هزینه ای مجدداً در هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه بررسی خواهد شد.

پرداخت وام 15 میلیون تومانی از 19 دی ماه 96

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود کرباسیان پس از بازدید رئیس جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تخصیص وام 100 میلیون ریالی وام ازدواج برای 550 هزار نفر از طریق بانکهای دولتی در  چند ماه اخیر گفت: بنا به دستور امروز رئیس جمهور این مبلغ به سقف 150 میلیون ریال افزایش یافت.

وی تصریح کرد: شرایط و مقررات تخصیص وام تغییر نمی کند ولی با مصوبه امروز که به‌منزله ابلاغ اجرایی است بانکها مکلف به پرداخت وام به‌مبلغ 150 میلیون ریال هستند.