تازه‌ترین مطالب…
یک ضامن برای وام ازدواج

بانک مرکزی: یک ضامن برای وام ازدواج کافی است

11 دیدگاه

 6 تیر , 1403

وام ازدواج یکی از ابزارهای مهم اقتصادی است که دولت برای حمایت از جوانان در آغاز زندگی مشترک فراهم کرده است. این وام به جوانان کمک می‌کند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های اولیه ازدواج و تشکیل خانواده را تأمین کنند. طبق قوانین بانک مرکزی، بانک‌ها موظف هستند برای اعطای وام ازدواج تنها یک ضامن معتبر از متقاضی دریافت کنند. اما در عمل، مشاهده می‌شود که بسیاری از بانک‌ها با اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر و درخواست دو یا چند ضامن، شرایط دریافت وام را برای جوانان دشوار می‌کنند. این مسئله، نه تنها باعث بروز مشکلات و تأخیر در دریافت وام می‌شود، بلکه فشار روانی و اقتصادی بیشتری را بر دوش جوانان و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌کند. بررسی این معضل و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود وضعیت، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. ابرای اطلاع از شرایط ضامن وام ازدواج ۱۴۰۳ چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده است که طبق قانون، بانک‌ها مجاز نیستند برای اعطای وام ازدواج بیشتر از یک ضامن از متقاضیان درخواست کنند. این در حالی است که گزارش‌های مردمی و شواهد موجود نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌ها به این قانون پایبند نیستند و در عمل، از جوانان درخواست دو یا چند ضامن می‌کنند. این رفتار بانک‌ها نه تنها مغایر با مقررات تعیین شده است، بلکه موجب افزایش دشواری‌ها و مشکلات جوانان در دریافت وام ازدواج می‌شود. این موضوع نیازمند توجه و نظارت دقیق‌تر نهادهای مسئول برای اطمینان از اجرای صحیح قوانین بانکی است.

تیر ماه 1402 رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد صف وام ازدواج تا پایان تابستان جمع شود. به گزارش بانک مرکزی تا اوایل تیرماه ۱۴۱ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند اما علی‌رغم دستور رئیسی صف این وام جمع نشد و تنها ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد وام ازدواج را دریافت کرده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر همچنان در صف دریافت وام هستند. به نظر می‌رسد متقاضیان دریافت وام با دو مشکل مواجه‌اند؛ یکی سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن بانکی و دیگری نبود اعتبار برای تسهیلات بانکی.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی درخواست چند ضامن برای دریافت وام مسکن را غیرقانونی دانست و گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آنها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند. اما این تنها یکی از مشکلات دریافت وام ازدواج است. مهدی صحابی به کمبود اعتبار هم اشاره کرده و گفته: ۱۳۷هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است و تا آخر سال۱۴۴ هزار میلیارد تومان قرار است به همت شبکه بانکی جذب و پرداخت شود و تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد. بنابراین متقاضیان وام ازدواج احتمالا برای دریافت این وام باید تا آخر امسال در صف دریافت وام باشند. آنچه در ادامه می‌آید پیام برخی از مخاطبان برای دریافت وام ازدواج است که در آن به مشکلات دریافت این وام اشاره شده است.

۵ ماه انتظار برای دریافت وام ازدواج

همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات اساسی که جوانان در دریافت وام ازدواج با آن مواجه هستند، کمبود اعتبار در بانک‌هاست. این کمبود اعتبار باعث شده است که بسیاری از متقاضیان برای دریافت وام ازدواج، ماه‌ها در صف انتظار بمانند. در برخی موارد، مدت زمان انتظار برای دریافت وام حتی به پنج ماه هم می‌رسد. این تأخیرهای طولانی نه تنها فرآیند ازدواج و شروع زندگی مشترک را برای جوانان دشوارتر می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتری بر آنان شود. ضرورت دارد که بانک‌ها و نهادهای مربوطه با برنامه‌ریزی بهتر و تخصیص مناسب‌تر منابع مالی، از وقوع چنین تأخیرهایی جلوگیری کنند تا جوانان بتوانند بدون نگرانی از بابت تأمین هزینه‌های اولیه، زندگی مشترک خود را آغاز کنند. در زیر به نظرات تعدادی از کاربران عزیزمان در مورد تاخیر در واریز و دریافت وام ازدواج می‌پردازیم.

  • «رفتم بانک ملت مرکزی برای دریافت وام ازدواج. نوبت زده برای ۵ماه دیگه.اون موقع هم بعد از ۵ماه مدارک و ضامن و…..میگن دیگه وام نمیدیم..»
  • «نزدیک پنج ماهه ثبت نام کردم .ولی اصلا خبری نشده . ما جوونا فقط امیدمون این وام هست. هر روز استعلام میگیرم اما از نفرات منتظر در صف کم نمیشه. خواهشا پیگیری ک«دوماهه دارم میرم بانک ملت شاید ۱۰ تا بیشتر ضامن بردم میگن اینها زیاد ضمانت دارند آخه یکی نیست بگه از کجا کسی رو گیر بیارم که ضامن نشده باشه.
  • «چهارماهه که تکمیل پرونده دادم.ضامن هم دارم.اینقدر رفتم واومدم خسته شدم. همه جا هم تو اخبار تو تلویزیون هی میگن ۱۵روزه یا۲۰روزه وام ازدواج رو باید بدین. پس کو؟»
  • «برای وام ازدواج دخترم دوتا ضامن وچک و سفته دادم وتشکیل پرونده هم دادن ولی الان که می خوان واریز کنن میگن باید از تهران اعتبار بدن جالبه همش آمارهای دروغی میدن.»
  • «متاسفانه بانک ها برای وام ازدواج ۲ تا ۳ضامن می‌خوان و خیلی ها چون نمیتونن ضامن جور کنن منصرف میشن.»
  • «بعضی بانک‌ها میگن برای ضمانت کسانی که نظامی هستن قبول نداریم،مگه ما تو این مملکت زندگی نمی‌کنیم وقتی که افراد نظامی گواهی کسر از حقوق بهش میدن دیگه مشکلش چیه که قبول نمیکنین.»
  • «بعد دستور رئیس جمهور پیامکی مبنی بر مراجعه به بانک برای دریافت وام ازدواج برای اینجانب ارسال گردید و بنده هم در کمتر از سه روز مراجعه و مدارکمو تکمیل کردم (برج ۴) و هنوز هیچ خبری از پرداخت وام نیست در صورتی که فرمودند بعد از تکمیل مدارک بانکها موظفند ظرف مدت ۱۰ روز وام رو به متقاضی پرداخت کنند .به بانک مراجعه میکنیم میگن که هیچ اعتباری برای پرداخت نداریم .»
  • «چند ماهه برای دریافت وام ازدواج اقدام کردیم اما هیچ بانکی یه ضامن رو قبول نمیکنه و همه دو تا ضامن رسمی میخوان. از کجا دو تا ضامن بیارم؟»

دیدگاه ها

11 در مورد “بانک مرکزی: یک ضامن برای وام ازدواج کافی است”

  1. سلام من یک ضامن با جواز کسب و چک صیادی و سفته بردم ولی بازم ازم ضامن میخوان، همسرمم دوتا ضامن برده، بخدا من دیگه نمی‌دونم از کجا ضامن جور کنم.

  2. با هزار مصیبت بانک سامان ثبت نام کردم، اونا ارجاع دادن به بلوبانک، اونا هم به وام گیرنده یا ضامنی که وام فعال داره وام نمیدن. بعدش اومدم تجارت رو زدم، اوناهم گفتن هر بانک به متطقه خودش وام میده. ارجاع دادن به یه شعبه دیگه، رفتم شعبه ۷تیر تبریز، گفتن ۲ تا ضامن می خوایم، ۷،۸ ماه بعد وام میدیم. تازه شاید ضامن هارو هم تائید نکنیم. میگم چرا: میگه سیاست دولت اینه که وام ندیم. واسه همین اصرار میکنن که بعد از ثبت نام، درخواستمون رو حذف کنیم.

    1. برخی بانک ها برای تکمیل مدارک، شرایط ضامنین و شرایط پرداخت، سختگیری های عجیبی دارند، ما هم از این بابت خیلی متاسفیم، ولی تنها پیشنهادی که می تونیم بدیم اینه که، قبل از ثبت نام برای هر بانکی ، به یکی از شعبه ها مراجعه کنید (هر بانکی که می تونه وام بده رو حضوری مراجعه کنید) و اطلاعاتی مثل شرایط فرد متقاضی، ضامنین و شرایط پرداخت رو بپرسین و بعد از اطمینان از شرایط برای همون بانک ثبت نام کنید.

  3. چهارتا ضامن با چک صیادی این شرایط که بانک برای زوجین میزاره باخی هرچی میگن چرته خود من جونم موندم از کجا ضامن گیر بیارم حالا هی بگید ازدواج کنید روز به روز شرایط سخت تر میشه

  4. ۳ماه پیش برا وام ازدواجم مراجعه ب سایت کردم و بانک اینده شعبه ۷۰۰۰۲بروجرد رو انتخاب کردم طبق روال پیامک معرفی به بانک دریافت کردم و مراجعه به بانک نمودم ولی رئیس بانک با پذیرش بنده ب شدت مخالفت کرد و اسرار تاکید بسیار داشتن ک برم از سامانه حذف درخواست رو بزنم. بنده هم به همکاران شما در همین سایت (بانک مرکزی ) شکایت خودمو ثبت کردم ولی متاسفانه همکارانتان هیچگونه اقدام مفیدی انجام ندادن فقط تماس گرفتن گفتند ک مشکل حل شده اما در واقعیت مشکلات بیشترم شدن
    سایت بانک مرگزی اعلام کرده که یک ضامن معتبر نیازه برای هر نفر ولی از من یک ضامن کاسب با چک خواستن اوردم نامه کسر حقوق خواستن دادم بهشون ۵۰۰میلیونم ازم سفته گرفتن تااینجا این ۳تا ضامن …دوباره الا میگن یک ضامن کارمند رسمی ک دسته چک داشته باشه باید بیارید قانونه نمیشه وام بهت تعلق نمیگیره اخه من و امثال من به ۴تا ضامن رسمی چک صیادی دار از کجا بیارن
    کارمندای خود بانکم وام بخوان اینقد ضامن ندارن
    الان یا باید برم ضامن بخرم ۲۰درصد کل مبلغ ینی ۶۰میلیون هر نفری یا کلا بیخیالش بشم امیدوارم کمک ما جوونا بکنید حسرت همه چیز موند تو دلمون چون نه پارتی داشتم و سرمایه نه اقتصاد درست حسابی توی این مملکت هست فقط ی عده افتان تو بخور بخور توسریشو ما باید بخوریم

  5. سلام من برای وام ازدواج ثبت نام کردم اسمم آمد آلان بانک شهر میگه ۴ تا ضامن برام بیار يعني الان این چ زندگیه ک ما داریم خدا

  6. مهدی فلکی

    سلام بنده یک سال وام ازدواجمونتونستم بگیرم ضامن دارم معلم دوتا کسر حقوق وام نمیدهند میگن بودجه نداریم پنج وشش ماه میگن توصف باش بعد نوبت کی میگن رسید میرم بانک میزنن سایت می‌کند بروسه ماه دیگه بیا بعد سه ماه بهانه میارن وام بانک خودش حذف می‌کنه باید دوباره اقدام کنی باز هم همین میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا