مدیر اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بر اساس قانون بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند. اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد بانک‌ها به قانون پایبند نیستند و اکثر آنها برای وام ازدواج بیشتر از یک ضامن می‌خواهند.

تیر ماه امسال رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد صف وام ازدواج تا پایان تابستان جمع شود. به گزارش بانک مرکزی تا اوایل تیرماه ۱۴۱ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند اما علی‌رغم دستور رئیسی صف این وام جمع نشد و تنها ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد وام ازدواج را دریافت کرده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر همچنان در صف دریافت وام هستند.

به نظر می‌رسد متقاضیان دریافت وام با دو مشکل مواجه‌اند؛ یکی سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن بانکی و دیگری نبود اعتبار برای تسهیلات بانکی.

روز گذشته هم مدیر اعتبارات بانک مرکزی درخواست چند ضامن برای دریافت وام مسکن را غیرقانونی دانست و گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آنها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند.

اما این تنها یکی از مشکلات دریافت وام ازدواج است. مهدی صحابی به کمبود اعتبار هم اشاره کرده و گفته: ۱۳۷هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است و تا آخر سال۱۴۴ هزار میلیارد تومان قرار است به همت شبکه بانکی جذب و پرداخت شود و تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد.

بنابراین متقاضیان وام ازدواج احتمالا برای دریافت این وام باید تا آخر امسال در صف دریافت وام باشند. آنچه در ادامه می‌آید پیام برخی از مخاطبان برای دریافت وام ازدواج است که در آن به مشکلات دریافت این وام اشاره شده است.

۵ ماه انتظار برای دریافت وام ازدواج

«رفتم بانک ملت مرکزی برای دریافت وام ازدواج. نوبت زده برای ۵ماه دیگه.اون موقع هم بعد از ۵ماه مدارک و ضامن و…..میگن دیگه وام نمیدیم..»

«نزدیک پنج ماهه ثبت نام کردم .ولی اصلا خبری نشده . ما جوونا فقط امیدمون این وام هست. هر روز استعلام میگیرم اما از نفرات منتظر در صف کم نمیشه. خواهشا پیگیری کنید.»

«دوماهه دارم میرم بانک ملت شاید ۱۰ تا بیشتر ضامن بردم میگن اینها زیاد ضمانت دارند آخه یکی نیست بگه از کجا کسی رو گیر بیارم که ضامن نشده باشه.»

«چهارماهه که تکمیل پرونده دادم.ضامن هم دارم.اینقدر رفتم واومدم خسته شدم. همه جا هم تو اخبار تو تلویزیون هی میگن ۱۵روزه یا۲۰روزه وام ازدواج رو باید بدین. پس کو؟»

«برای وام ازدواج دخترم دوتا ضامن وچک و سفته دادم وتشکیل پرونده هم دادن ولی الان که می خوان واریز کنن میگن باید از تهران اعتبار بدن جالبه همش آمارهای دروغی میدن.»

«متاسفانه بانک ها برای وام ازدواج ۲ تا ۳ضامن می‌خوان و خیلی ها چون نمیتونن ضامن جور کنن منصرف میشن.»

«بعضی بانک‌ها میگن برای ضمانت کسانی که نظامی هستن قبول نداریم،مگه ما تو این مملکت زندگی نمی‌کنیم وقتی که افراد نظامی گواهی کسر از حقوق بهش میدن دیگه مشکلش چیه که قبول نمیکنین.»

«بعد دستور رئیس جمهور پیامکی مبنی بر مراجعه به بانک برای دریافت وام ازدواج برای اینجانب ارسال گردید و بنده هم در کمتر از سه روز مراجعه و مدارکمو تکمیل کردم (برج ۴) و هنوز هیچ خبری از پرداخت وام نیست در صورتی که فرمودند بعد از تکمیل مدارک بانکها موظفند ظرف مدت ۱۰ روز وام رو به متقاضی پرداخت کنند .به بانک مراجعه میکنیم میگن که هیچ اعتباری برای پرداخت نداریم .»

«چند ماهه برای دریافت وام ازدواج اقدام کردیم اما هیچ بانکی یه ضامن رو قبول نمیکنه و همه دو تا ضامن رسمی میخوان. از کجا دو تا ضامن بیارم؟»

 

 ثبت نام وام ازدواج 

 

اینستاگرام کندو