تازه‌ترین مطالب…
شرایط سنی وام ازدواج + همه آنچه باید بدانید

شرایط سنی وام ازدواج + همه آنچه باید بدانید

4 دیدگاه

 6 مرداد , 1403

وام ازدواج به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی دولت‌ها جهت تسهیل در تشکیل خانواده و تقویت بنیان‌های اجتماعی، نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند. این وام که با هدف کمک به زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک و پوشش دادن بخشی از هزینه‌های اولیه ازدواج اعطا می‌شود، دارای شرایط و مقررات خاصی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، محدودیت‌های سنی برای دریافت‌کنندگان است. بررسی این محدودیت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر روند ازدواج جوانان، به ویژه در جوامعی که ازدواج به عنوان یک ارزش فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله، به تحلیل و بررسی شرایط سنی وام ازدواج پرداخته و تاثیرات آن را بر جامعه و جوانان بررسی خواهیم کرد.

آیا برای وام ازدواج شرایط سنی وجود دارد؟

بله. در ادامه به شرایط و محدودیت های آن می‌پردازیم.

تاریخ ازدواج یا وقوع عقد چیست؟

به تاریخی می گویند که در سند ازدواج، مقابل عبارت تاریخ وقوع عقد نوشته شده است. این تاریخ در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی با نام تاریخ ازدواج شناحته می شود و در فرم اولیه باید آن را وارد نمایید. همچنین با توجه به آنلاین شدن اطلاعات ثبت احوال، این تاریخ در هنگام ثبت نام به صورت آنلاین از سامانه ثبت احوال صحت سنجی می شود.

حداکثر سن برای دریافت وام ازدواج چقدر است؟

در خصوص این موضوع که وام ازدواج تا چه سنی تعلق میگیرد باید گفت این وام، فقط به کسانی پرداخت می شود که در روز وقوع عقد سن آن ها کمتر از ۵۰ سال باشد. اگر پس از عقد و در زمان ثبت نام وام ازدواج سن شما بیش از ۵۰ سال باشد، مانعی برای دریافت وام ازدواج نخواهید داشت. اگر از حداکثر سن عبور کرده باشید،‌ هنگام تکمیل فرم اولیه در سایت بانک مرکزی به شما خطای زیر را می دهد:
در اجرای ماده (10) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امکان ثبت نام و اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد بالای 50 سال میسر نمی باشد.

متن ماده۱۰ از قانون خانواده و جوانی جمعیت به این شکل است: به منظور تحقق بند «ث» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد، از طریق کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری از محل پس انداز و جاری قرض­الحسنه نظام بانکی و حذف تسهیلات قرض­الحسنه ازدواج متقاضیان بالای پنجاه سال سن، نسبت به پرداخت «تسهیلات قرض ­الحسنه تولد فرزند» اقدام نماید.

حداقل سن برای دریافت وام ازدواج چقدر است؟

برای این سوال جواب قانونی وجود ندارد و این چند سال بحث های بسیاری در موردش صورت گرفته است. برای مثال دستور جنجالی حسن روحانی اصلاح سن وام ازدواج بود. که این نامه با پاسخ های تندی از جمله خبرگزاری فارس آمارهای در خصوص سن ازدواج همراه بود و البته خوشبختانه، در نهایت این دستور حسن روحانی به جایی نرسید و موفق نشد سن وام ازدواج را به حداقل ۱۸ و حداکثر ۴۰ سال تغییر دهد.

اما به دور از این جنجال ها اگر ملاک ما، امکان ثبت نام وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی باشد باید گفت در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی قید شده است که، حداقل سن دريافت تسهيلات ازدواج براي دختران 13(سیزده) سال تمام شمسي و براي پسران 15(پانزده) سال تمام شمسي مي باشد. لازم به ذکر است که حداکثر سن دریافت تسهیلات ازدواج برای کلیه متقاضیان 50 سال شمسی می باشد. متقاضياني که سن آنان کمتر از سن قانوني مي باشد در ابتدا زوج و زوجه هر کدام به صورت جداگانه در سامانه ازدواج ثبت نام مي نمايند و پس از تعيين شعبه و طي مراحل مربوطه تسهيلات ازدواج به ولي يا قيم قانوني وي پرداخت مي گردد. اگر فرد بخواهد خودش وام را دریافت کند باید هنگام مراجعه به بانک حتما از دادگاه حکم رشد دریافت کرده باشند.

همچنین پرداخت تسهیلات مذکور به متقاضیانی که سن آنان کمتر از 18 سال می باشد مطابق با “دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در موسسـات اعتباری” قابل اقدام می باشد.

برا اساس بند ۵ این بخشنامه اشخاص محجور افرادی هستند که به موجب قانون از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع میباشند (کسانی که نمی توانند وام ازدواج را خودشان دریافت کنند) به افراد زیر گفته می شود:

  • اشخاص کمتر از (۱۸) سال تمام شامل اشخاص صغیر و اشخاص بالغ غیر رشید که رشد آنها از سوی دادگاه صالحه تشخیص داده نشده است
  • اشخاص غیررشید و مجنون شامل اشخاص غیررشید بالاتر از (۱۸) سال تمام و اشخاص مجنون که شناسه یکتای هویتی آنها به علت قرار داشتن در شرایط حجر، تعلیق شده است؛

بر اساس بند ۷  این بخشنامه وقوع هر یک از شرایط مقابل موجب رفع حجر است (می تواند با این شرایط خودش وام را بگیرد):

  • عبور از حد سنی (۱۸) سال تمام
  • دریافت و ارائه حکم رشد از دادگاه صالحه از سوی اشخاص بالغ کمتر از (۱۸) سال تمام
  • رفع تعلیق از شناسه یکتای هویتی اشخاص غیررشید بالاتر از (۱۸) سال تمام و اشخاص مجنون

به چه شرایط سنی وام ازدواج بیشتر پرداخت می شود؟

متن ماده۶۸ از قانون خانواده و جوانی جمعیت تبصره۱ و ۴ به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض­الحسنه ازدواج برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه ­های زیر بیست و سه سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش دهد. از سال ۱۴۰۱ به بعد، حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره­های آن اضافه می­‌گردد. یعنی برای سال ۱۴۰۳ برای آقایان زیر ۲۵ و خانم های زیر ۲۳ این عدد ۳۵۰ میلیون تومان هست و برای سایر افراد ۳۰۰ میلیون تومان می باشد.

وام ازدواج بالای 30 سال چقدر است؟

برای پاسخ به سوال “وام ازدواج بالای 30 سال چقدر است”، باید بگوییم که شرایط سنی برای این افراد با سایر متقاضیان تفاوتی ندارد. وام ازدواج برای افرادی که بالای 25 سال سن دارند، به همان میزان و با همان شرایط به افراد بالای 30 سال نیز تعلق می‌گیرد. بنابراین، افراد بالای 30 سال نیز می‌توانند مانند سایر متقاضیان از تسهیلات وام ازدواج بهره‌مند شوند و نیازی به نگرانی در این خصوص نیست. این شرایط تسهیل‌گرانه، و هدف آن حمایت از ازدواج و تشکیل خانواده برای تمامی افراد واجد شرایط است، بدون توجه به سن.

آیا وام ازدواج به افراد بالای چهل سال تعلق می‌گیرد؟

بله، وام ازدواج به افراد بالای چهل سال تعلق می‌گیرد. در واقع، شرایط دریافت وام ازدواج برای افراد بالای 25 سال تا 50 سال تفاوتی با یکدیگر ندارد. افراد در این بازه سنی می‌توانند از تسهیلات وام ازدواج بهره‌مند شوند. این تسهیلات به منظور حمایت از ازدواج و تشکیل خانواده برای تمامی افراد واجد شرایط طراحی شده است، بدون توجه به اینکه فرد در چه سنی قرار دارد (البته برای افراد زیر 50 سال). هدف از ارائه این وام، تسهیل در شروع زندگی مشترک و کاهش بخشی از فشارهای مالی اولیه ازدواج است. بنابراین، افرادی که بالای 40 سال دارند نیز مانند سایر گروه‌های سنی می‌توانند از این امکان بهره‌برداری کنند. این سیاست انعطاف‌پذیر کمک می‌کند تا همه افراد، صرف نظر از سن‌شان، فرصت تشکیل خانواده و تجربه زندگی مشترک را داشته باشند. از این رو، افراد بالای 40 سال می‌توانند با ارائه مدارک لازم و رعایت شرایط عمومی وام ازدواج، از این تسهیلات استفاده کنند.

وام ازدواج افراد بالای 50 سال تعلق می‌گیرد؟

خیر، محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج در ایران 50 سال است، به این معنا که برای افراد بالای 50 سال وام ازدواج تعریف نشده است. این محدودیت به منظور هدفمندتر کردن تخصیص منابع و حمایت از زوج‌های جوان‌تر و میانسال که در مراحل اولیه تشکیل خانواده هستند، در نظر گرفته شده است. طبق مقررات موجود، هر فرد ایرانی تا قبل از رسیدن به سن 50 سالگی می‌تواند یک بار از وام ازدواج استفاده کند. این بدان معناست که اگر فردی قبل از 50 سالگی ازدواج کند، می‌تواند با رعایت شرایط و ارائه مدارک مورد نیاز، از این تسهیلات بهره‌مند شود. اما در صورتی که سن او از 50 سال بیشتر باشد، امکان دریافت وام ازدواج برای او وجود نخواهد داشت و این فرصت را از دست خواهد داد.

هدف اصلی از تعیین این محدودیت سنی، تشویق جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده در سنین پایین‌تر و فراهم کردن زمینه‌ای برای کاهش مشکلات مالی اولیه ازدواج است. این امر به کاهش فشارهای اقتصادی بر زوج‌های جوان کمک می‌کند و به تقویت بنیان خانواده‌ها در جامعه منجر می‌شود. بنابراین، افراد باید توجه داشته باشند که برای بهره‌مندی از این تسهیلات، لازم است تا قبل از رسیدن به سن 50 سالگی اقدام به ازدواج کنند و درخواست وام ازدواج خود را ثبت نمایند.

فرآیند کلی ثبت نام وام ازدواج به چطور است؟

اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید و قصد دریافت وام ازدواج دارید، تنها راه اقدام سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی است. هر فرد متقاضی وام ازدواج برای ثبت نام وام ازدواج باید در ابتدا وارد این سامانه شده و با کلیک بر روی بخش «ثبت نام جدید» مراحل تکمیل ثبت نام خود را انجام دهد، از آنجایی که سامانه‌ی بانک مرکزی و ثبت احوال به هم متصل می‌باشند، شما نیاز به بارگذاری مدارک ندارید و فقط کافیست اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید.

درادامه متقاضی می‌تواند با مراجعه به همان سامانه در قسمت «مشاهده وضعیت» از آخرین وضعیت وام خود مطلع شود. در ابتدای ثبت نام، اطلاعات وارد شده با سامانه ثبت‌ احوال مطابقت داده می‌شود و پس از تایید، فرد متقاضی به سرپرستی بانک منتخب در استان معرفی می‌شود. سرپرستی بانک مربوطه نیز فرد را به شعبه معرفی کرده و پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود. متقاضی پس از دریافت پیامک می‌تواند به شعبه تعیین شده مراجعه کرده و پس از پذیرش در شعبه مدارک خود را تکمیل و تحویل دهد. پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین معتبر، بانک موظف است وام درخواستی فرد را طی ۱۰ روز به حساب ایشان واریز کند.

در زیر چکیده ای از صبحت های وحید یامین پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در خصوص روند کند پرداخت وام ازدواج را برای شما آورده ایم که می توانید متن کامل این خبر را با عنوان برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت «وام ازدواج» ندارند/ نگرانی از افزایش رقم وام ازدواج سال ۱۴۰۳ را از خبرگزاری مهر برایتان آورده ایم:

برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و بهانه گیری برخی بانک‌ها در زمینه تضامین، از دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و از قانون بودجه تخلف می‌کنند در حالیکه تصمیمات و شرایط دریافت وام ازدواج مشخص است. یامین پور ادامه داد: برخی بانک‌ها عملکرد خوبی دارند و ما از آن‌ها راضی هستیم، اما برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و به روی تضمینات و نوبت دهی به زوجین بهانه گیری می‌کنند که این موارد را وزارت ورزش جوانان و سامانه بازرسی بانک مرکزی رسیدگی و به شکایات رسیدگی کرده و این شکایات را به بانک مرکزی منتقل می‌کنیم. رییس جمهوری نیز به شخصه پیگیر موضوع تسهیلات ازدواج است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته تعدادی از افراد بالای ۵۰ سال وام ازدواج گرفتند که آمار آنان از یک درصد تجاوز نمی‌کند، سقف سن دریافت ازدواج را ۵۰ سال اعلام کرد و گفت: دریافت این وام‌ها برای زوج‌های بالای این رنج سنی، این نوعی خیانت در سپرده‌های مردم است چراکه مردم اعتماد کرده‌اند که از این سپرده‌ها به درستی استفاده شود. وی به صف وام ازدواج اشاره و اعلام کرد: رئیس جمهور با جدیت این موضوع را از بانک مرکزی تقاضا کرد و من هم پیگیر هستم، مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۶ سقفی برای تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته که سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. یامین پور افزود: برخی بانک‌ها تا ۱۲۰ درصد و بیش از سهمیه خود، وام ازدواج پرداخت کرده‌اند، اما چون صف تقاضای وام ازدواج طولانی، تعداد متقاضییان زیاد و عدد چشم گیر است و سقف مجموع وام‌های پیش بینی شده محدود است، نگرانی‌هایی را برای پرداخت این تسهیلات در سال‌های آتی فراهم می‌کند.

افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

 گفت: علاقه مندیم میزان تسهیلات ازدواج افزایش یابد، زیرا گره گشای ازدواج جوانان است، اما باید افزایش مبلغ وام ازدواج با سقف تسهیلاتی که مجلس برای پرداخت وام توسط بانک‌ها در نظر می‌گیرد تناسب داشته باشد، زیرا اگر ما سالانه به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر وام دهیم، صف وام ازدواج باقی می‌ماند، چنانکه طی سال‌های گذشته ده‌ها هزار نفر انباشت تقاضای وام ازدواج به سال‌های بعد منتقل شده اند. بر همین اساس اگر عدد تسهیلات ازدواج به حدی بالا رود که بانک‌ها نتوانند بر اساس سپرده‌ها وام پرداخت کنند، صف دریافت وام ازدواج طولانی‌تر می‌شود. وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای هر نفر در سال ۱۴۰۳ مطرح کرده‌است، اذعان داشت: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ارائه تسهیلات بیشتر برای مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان دهه شصتی روستایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را پیگیری کرده است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در خصوص پرداخت وام ازدواج ۱۴۰۳ ابراز نگرانی کرد و گفت: برای سال بعد نگران هستیم. ما دوست داریم عدد تسهیلات ازدواج بالا برود چرا که گره از جوانان باز می‌کند اما باید بالا رفتن مبلغ وام ازدواج با سقفی که مجلس برای پرداخت وام توسط بانک‌ها در نظر می‌گیرد تناسب داشته باشد، چراکه اگر ما سالی کمتر از ۹۰۰ هزار تا یک میلیون وام دهیم، صف وام ازدواج باقی می‌ماند، کما اینکه ده‌ها هزار نفر انباشت تقاضای وام ازدواج سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ منتقل شد. بنابراین اگر عدد به حدی بالا رود که بانک‌ها نتوانند بر اساس سپرده‌ها وام پرداخت کنند، صف دریافت وام ازدواج بدتر از حالا می‌شود.

دیدگاه ها

4 در مورد “شرایط سنی وام ازدواج + همه آنچه باید بدانید”

  1. مریم کلانتری

    اگر عدالت و قانون تبصره وماده ای باشد باید به هر فرد ایرانی در هر شرایط سنی برای یکبار هم شده وام ازدواج رادریافت کند چون حق هر ایرانی هست

  2. مریم کلانتری

    همه دوست دارند ازدواج کنند بشرطی مورد خوب ازدواج باشه بقول قدیمی ها قسمت بشه طرف ازدواج کنه .ولی با این تبصره وماده شرایط سنی وام ازدواج حق سوزی هست که وام ازدواج برای یه دخترخانم بالای ۵۰سال یکبار هم وام تعلق نگیره ، اگر قانونی باشه باید به هر ایرانی در هر شرایط سنی یکبار وام ازدواج تعلق بگیرد

  3. مریم کلانتری

    یه دختر خانم بالای پنجاه سال که برای اولین بار ازدواج میکنه جهیزیه نیاز نداره برای شروع زندگیش ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا