تازه‌ترین مطالب…
طولانی شدن صف وام ازدواج، چند هزار نفر منتظرند؟

طولانی شدن صف وام ازدواج، چند هزار نفر منتظرند؟

بدون دیدگاه

 1403-04-10

با طولانی شدن صف وام ازدواج، چند هزار نفر به دنبال این فرصت منتظر هستند؟ در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، میزان درخواست‌ها به اندازه منابع موجود نیست و به همین دلیل صفوفی طولانی از متقاضیان به وجود آمده است. در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا اعتبارات مورد نیاز برای متقاضیان فراهم شود. با پیگیری دقیق و بازبینی عملکرد بانک‌ها، میزان قابل توجهی از این تسهیلات به افراد اعطا شده و بازپرداخت مطلوبی نیز مشاهده شده است. در متن این خبر، به بررسی عوامل موثر در ایجاد صفوف طولانی و شناسایی تعداد منتظران وام ازدواج می‌پردازیم.

به گزارش خبرآنلاین، مریم باشی‌زاده، رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه در اداره اعتبارات بانک مرکزی، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا پایان 20 خردادماه، مبلغ 248 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان ثبت‌نام شده در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است. این تسهیلات به 80 هزار نفر اعطا شده و تعداد افراد در صف انتظار برای دریافت آن، به 230 هزار نفر می‌رسد که برخی از آن‌ها قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند و در حال تکمیل مدارک هستند.

به گفته وی در خبری منتشر شده در مهر، بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال جاری، تغییری در شرایط ضمانت برای اخذ تسهیلات انجام نشده و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با یک فقره سفته و یک ضامن باید تسهیلات را اعطا کنند. مبلغ تسهیلات برای افراد عادی 300 میلیون تومان و برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال 350 میلیون تومان است.

مریم باشی‌زاده یادآور شد که در بانک مرکزی، سامانه‌های قرض‌الحسنه و مسکن به صورت روزانه و ساعتی رصد می‌شوند و در صورت کم‌تحرکی بانک‌ها در استان‌ها، با توجه به اعتبارات موجود، اقدامات لازم جهت فعال شدن بانک‌ها انجام می‌شود. او بیان کرد که بانک‌های بزرگ‌تر بیشترین استقبال را از مردم دارند و در زمینه زیرساخت‌های سامانه، مشکلی برای حضور و ثبت‌نام مردم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید...  افزایش منابع مالی برای تسهیلات ازدواج: کاهش صف متقاضیان تا پایان سال

وی افزود: زمانی که جمله «تلاش مجدد» در سامانه ثبت تسهیلات نمایش داده می‌شود، به این معنی است که اعتبار مخصوص بانک‌ها برای ثبت نام‌های بعدی پر شده و ظرفیت برای درخواست‌های جدید وجود ندارد. به همین دلیل، متقاضیان باید در ساعات دیگری مراجعه کنند تا با توجه به ظرفیت‌های خالی بانک‌ها، ثبت نام کنند. در زمان تعیین شعبه، متقاضیان باید مدارک خود را ارائه و ضامنین خود را همراه داشته باشند تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآور شد که مبلغ وام ازدواج بر اساس سال جاری همچنان 300 میلیون و 350 میلیون تومان است. منابع قرض‌الحسنه در سیستم بانکی موجود هستند که این تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود. برنامه‌ریزی صورت گرفته به گونه‌ای است که ورود متقاضیان به سامانه به صورت تدریجی انجام شود و تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی افزود: زمانی که جمله «تلاش مجدد» در سامانه ثبت تسهیلات نمایش داده می‌شود، به این معنی است که اعتباری که برای بانک‌ها در نظر گرفته می‌شود با توجه به ثبت‌نام‌های دیگر پر شده و ظرفیت خالی برای متقاضیان موجود نیست. بنابراین، متقاضیان باید در ساعات دیگری مراجعه کنند تا با توجه به ظرفیت‌های خالی بانک‌ها، ثبت‌نام کنند. در زمان تعیین شعبه، متقاضیان باید مدارک خود را ارائه و ضامنین خود را همراه داشته باشند تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآور شد که مبلغ وام ازدواج بر اساس سال جاری همچنان 300 میلیون و 350 میلیون تومان است. منابع قرض‌الحسنه در سیستم بانکی موجود هستند که این تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود. این برنامه‌ریزی باید به شکلی انجام شود که ورود متقاضیان به سامانه به صورت تدریجی انجام شود و تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند. وی افزود: میزان اعتبار در ابتدای هر سال تعیین می‌شود و با توجه به توان بانک‌ها محاسبه می‌گردد، سپس مبالغ مقرر شده در هر سال به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید...  جوانی جمعیت، یکی از ابزارهای قوی شدن کشور

باشی زاده اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، همکاری بسیار خوبی از سوی شبکه بانکی شاهد بودیم و منابع تخصیصی ازدواج توسط شبکه بانکی به دقت پیگیری شد که عملکرد ۱۱۰ درصدی در پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها را مشاهده کردیم. به عبارت دیگر، بیش از سهمیه تعیین شده برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها ارائه شد.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد که بیشترین میزان تسهیلات پرداختی هر سال شامل استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان و آذربایجان‌های شرقی و غربی بوده است، که بیشتر استان‌ها تسهیلات را به صورت متمرکز اعطا کرده‌اند. وی افزود: خوشبختانه، میزان بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای متقاضیانی که وام را دریافت کرده‌اند، بسیار مطلوب بوده است و افرادی که به پرداخت کاهل مبتلا نشده‌اند، بسیار کم هستند.

باشی زاده اظهار کرد: در سامانه ازدواج، هنگامی که یک بانک قادر به شارژ اعتباری خود شود یا متقاضی از سامانه خارج شود یا اعتباری در استان تخصیص داده شود، بانک‌ها در هر استان به این اساس فعال می‌شوند. رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: طبق مفاد قانون بودجه، برای دریافت وام ازدواج، یک ضامن و یک فقره سفته کافی است، با این شرط که ضامن نیز باید اعتبارسنجی شود. در صورتی که رتبه اعتباری ضامن کمتر از میزان تعریف شده باشد، باید اعتبار به شکل دیگری تأمین شود.

اگر شما هم متقاضی ثبت نام وام ازدواج هستید و از طولانی شدن صف وام ازدواج خسته شده اید، ثبت نام وام ازدواج تان را در این صفحه انحام دهید، ما در سریع ترین زمان ممکن ثبت نام شما را انجام می دهیم.

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا