تازه‌ترین مطالب…
کارمزد وام ازدواج 1403چقدر است؟

کارمزد وام ازدواج 1403چقدر است؟

95 دیدگاه

 6 تیر , 1403

وام ازدواج یکی از تسهیلات مهمی است که دولت‌ها به منظور حمایت از جوانان و تسهیل در ازدواج آنان ارائه می‌دهند. این وام می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های اولیه زندگی مشترک داشته باشد و زوج‌های جوان را در آغاز مسیر زندگی یاری دهد. با این حال، مانند هر تسهیلات مالی دیگر، وام ازدواج نیز دارای شرایط و مقررات خاصی است که متقاضیان باید از آن آگاهی داشته باشند. یکی از جنبه‌های مهم این تسهیلات، کارمزد وام ازدواج است که می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان بازپرداخت و شرایط اقتصادی زوجین داشته باشد.

درک درست از مفهوم کارمزد وام ازدواج و چگونگی محاسبه آن، به زوج‌های جوان کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی مالی بهتری برای آینده خود داشته باشند. کارمزد وام ازدواج به طور معمول شامل درصدی از مبلغ وام است که به عنوان هزینه خدمات وام‌دهی توسط بانک‌ها و موسسات مالی دریافت می‌شود. این کارمزد ممکن است بسته به سیاست‌های بانکی و شرایط اقتصادی کشور متغیر باشد و شناخت دقیق از این موارد برای متقاضیان وام ضروری است.

در این مطلب، به بررسی جامع و کاملی از کارمزد وام ازدواج خواهیم پرداخت. ابتدا به معرفی مفاهیم پایه و تعاریف مرتبط با کارمزد وام می‌پردازیم. سپس عوامل تأثیرگذار بر میزان کارمزد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به تحلیل سیاست‌های مختلف بانک‌ها و موسسات مالی در این زمینه می‌پردازیم. همچنین، نکات و توصیه‌هایی برای کاهش هزینه‌های کارمزد و بهره‌وری بیشتر از وام ازدواج ارائه خواهیم داد. هدف این مقاله، ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی برای زوج‌های جوان است تا بتوانند با دانش کامل و اطمینان بیشتری برای ثبت نام وام ازدواج اقدام، و از این تسهیلات به بهترین نحو ممکن بهره‌مند شوند. با مطالعه این مقاله، متقاضیان وام ازدواج می‌توانند به سوالات و ابهامات خود در مورد کارمزد وام پاسخ دهند و تصمیم‌گیری‌های مالی بهتری برای آینده خود داشته باشند. اگر در مورد وام ازدواج، مبلغ، و یا سایر جزئیات آن سوال یا ابهامی دارید پیشنهاد می کنیم به صفحه‌ی سوالات وام ازدواج، کاملترین مجموعه‌ی پرسش و پاسخ مراجعه کنید.

کارمزد وام یعنی چه؟

کارمزد به معنای هزینه‌ای است که بابت ارائه خدمات مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی از مشتریان دریافت می‌شود. این هزینه معمولاً به صورت درصدی از مبلغ وام یا تسهیلات مالی محاسبه می‌شود و می‌تواند بسته به نوع وام، شرایط اقتصادی و سیاست‌های بانک متفاوت باشد. پس در واقع  کارمزد، مبلغی است که به عنوان هزینه خدمات بانکی و مالی، از سوی وام‌دهنده (بانک یا موسسه مالی) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. این هزینه به منظور پوشش هزینه‌های اداری، پردازش وام، و ریسک‌های مالی مرتبط با ارائه وام است.

انواع کارمزد ممکن است به صورت ثابت یا متغیر باشد. کارمزد ثابت به این معناست که مبلغ مشخصی به عنوان هزینه خدمات دریافت می‌شود، در حالی که کارمزد متغیر به صورت درصدی از مبلغ وام تعیین می‌شود و بسته به میزان وام متفاوت است.

کارمزد وام چطور محاسبه می‌شود؟

میزان کارمزد معمولاً به صورت درصدی از مبلغ وام اصلی محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر کارمزد یک وام 1% از مبلغ وام باشد و مبلغ وام 10 میلیون تومان باشد، میزان کارمزد 100 هزار تومان خواهد بود.

چرا کارمزد وام ازدواج مهم است؟

کارمزد به عنوان هزینه‌ای اضافی برای وام‌گیرندگان مطرح است که باید در برنامه‌ریزی مالی خود مد نظر قرار دهند. این هزینه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر میزان کل بدهی وام‌گیرنده داشته باشد. از طرفی کارمزد‌ها باید به طور شفاف به وام‌گیرندگان اطلاع‌رسانی شود تا آن‌ها بتوانند تصمیمات مالی مناسبی بگیرند. شفافیت در اعلام کارمزدها باعث می‌شود وام‌گیرندگان از تمامی هزینه‌های مرتبط با وام آگاه شوند. میزان کارمزد یکی از عوامل مهم در انتخاب بانک یا موسسه مالی برای دریافت وام است. بانک‌ها با ارائه کارمزدهای رقابتی، سعی می‌کنند مشتریان بیشتری را جذب کنند. البته این مورد در موضوع وام ازدواج که کارمزد آن به صورت مشخص و تعیین شده استف صدق نمی کند.

کارمزد  وام ازدواج

در مورد وام ازدواج، کارمزد معمولاً درصدی از مبلغ وام است که به عنوان هزینه خدمات دریافت می‌شود. این کارمزد می‌تواند بر میزان کل بازپرداخت وام تأثیرگذار باشد و زوج‌های جوان باید این هزینه را در برنامه‌ریزی مالی خود مد نظر قرار دهند. آگاهی از میزان کارمزد وام ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بازپرداخت وام خود داشته باشند و از ایجاد بدهی‌های ناخواسته جلوگیری کنند. در نتیجه، کارمزد یکی از اجزای مهم وام‌های بانکی است که وام‌گیرندگان باید به دقت به آن توجه کنند تا بتوانند بهترین تصمیم مالی را برای خود بگیرند.

مدت بازپرداخت و کارمزد وام ازدواج

وام ازدواج که به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه می‌شود، دارای شرایط خاصی برای بازپرداخت و کارمزد است که باید توسط وام‌گیرندگان رعایت شود. در اینجا به توضیح شفاف این شرایط می‌پردازیم:

1. مدت بازپرداخت: مدت بازپرداخت وام ازدواج 10 ساله است. این بدان معناست که وام‌گیرندگان باید مبلغ وام را در طول 10 سال بازپرداخت کنند. این بازه زمانی طولانی به زوج‌های جوان کمک می‌کند تا بتوانند اقساط وام را بدون فشار مالی شدید و به صورت تدریجی پرداخت کنند.

2. کارمزد سالانه: کارمزد این تسهیلات حداکثر 4 درصد به صورت سالانه است. کارمزد، هزینه‌ای است که بانک بابت ارائه خدمات وام از وام‌گیرندگان دریافت می‌کند. این کارمزد به صورت درصدی از مبلغ وام محاسبه می‌شود و به بازپرداخت وام افزوده می‌شود.

3. تعداد اقساط: اقساط وام ازدواج 120 ماهه است. این تعداد اقساط بر اساس مدت بازپرداخت 10 ساله تعیین شده است (10 سال × 12 ماه = 120 ماه). بنابراین، وام‌گیرندگان باید وام خود را در 120 قسط ماهانه پرداخت کنند.

4. نحوه اخذ کارمزد و اقساط: نحوه اخذ کارمزد و پرداخت اقساط تابع شرایط و مقررات بانکی مربوطه است که توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود. این شرایط و مقررات ممکن است شامل روش‌های محاسبه کارمزد، زمان‌بندی پرداخت اقساط و سایر جزئیات مرتبط باشد. بانک‌ها موظفند این مقررات را رعایت کنند و وام‌گیرندگان نیز باید طبق این مقررات اقساط خود را پرداخت کنند.

کارمزد وام ازدواج با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی

در اطلاعاتی که از سوی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی به اطلاع رسیده، تسهیلات ازدواج بدون سود ارائه می‌شود و تنها کارمزد آن به نرخ 4 درصد محاسبه می‌شود. این تسهیلات با مدت بازپرداخت 10 ساله و اقساط ماهیانه حدود یک میلیون تومان، به زوجین ارائه می‌شود. بانک مرکزی اعلام کرده که همه شبکه‌های بانکی دولتی و خصوصی آماده پذیرش و پرداخت تسهیلات ازدواج هستند، و بر اساس قوانین بودجه، برای درخواست این تسهیلات از متقاضیان، یا سفته و یا یک ضامن معتبر کفایت می‌کند.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اظهار داشته است که ارائه کارت پایان خدمت شبیه دروغ سیزده است و ضروری نیست؛ به این ترتیب، اسناد ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زوجین به علاوه مدارک ضامن، شرایط اصلی برای دریافت این وام محسوب می‌شوند. با ابلاغ بخشنامه جدید به شبکه بانکی، شرایط و جزییات دقیق تر درخصوص نحوه بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، از سوی بانک مرکزی منتشر شده است. این اقدام به منظور تسهیل بیشتر برای زوجین در امر ازدواج و تأمین نیازهای مالی آنان صورت گرفته است.

دیدگاه ها

95 در مورد “کارمزد وام ازدواج 1403چقدر است؟”

    1. سلام، اگر منظورتان پرداخت کارمزد به صورت ماهانه است، این مورد مربوط به بانک هست و بانک تعیین میکنه که شما چطور پرداخت رو انجام بدین

        1. سلام، پیشنهاد می کنیم صفحه ی قسط وام ازدواج چقدر است؟ اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ و شرایط بازپرداخت

  1. یه سر انگشتی حساب کتاب کنیم ببینیم چی به چیه ؟
    با فرض وام ۳۰۰ میلیونی
    ۱- باز پرداخت ۱۰ ساله
    ۲- کارمزد ۴ درصد
    ۳- بیمه و مالیات اونم ۱۰ درصد در نظر بگیریم
    این ۳۰۰ میلیون هر سال ازمون کارمزد کیگیرن یعنی امسال ۳۰۰ سال بعد ۲۷۰ سال بعدی ۲۴۰ و …
    پس کار مزد این ده سال میشه : ۶۶/۰۰۰/۰۰۰ = ۰/۰۴ * ۱/۶۵۰/۰۰۰/۰۰۰
    بیمه و مالیات هم ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ در نظر بگیریم میشه کلا ۸۱/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان کارمزد
    ۲۷ = ۱۰۰ * ۰/۲۷ = ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ / ۸۱/۰۰۰/۰۰۰
    پس وام ازدواج ۲۷ درصده نه ۴ درصد

  2. سلام ارادتمند
    من برج ۹ پارسال وام ازدواج ۷۰ میلیونی رو دریافت کردم میخواستم بدونم کارمزدش چطوری کم میشه از حساب.. ایا قبل از کم کردن کارمزد اطلاعیه میدن یا خیر ممنونم..

  3. اقا من از این بانکهای حرام خور دزد نزول خور یک وام ازدواج گرفتم ۷۰ میلیون ۱میلیون نقد گرفتن ۱۰ میلیون خوابوندن به حساب بمدت یکسال سالانه حدود ۲و پونصد باید غیر از قسط هام سود بدم یعنی ۷۰ ملیون با ۴ درصد کارمزد سالیانه شون خیر سر ننه های….. باید ۲۰ میلیون بزاری رو ۷۰ بعد پس بدی سود شون حدود ۲۵ درصد هست نه ۴ لعنت به ایننظام بانکی ربا خوار دزد

      1. سلام وقت بخیر
        من ۳۰۰تومن وام ازواج گرفتم
        والی ۱۲میلیون کم کردن
        بانک ملت رفتم گفتن برای کارمزد هستش
        ایا این مبلغ درست هستش؟؟

  4. همون اول بسم الله برای وام ۷۰ تومنی ۴میلیون تومن بابت کارمزد کسر کردن ، الان ۲۵۰۰کارمزد میخواد ، این کجاش وام ۴درصده خدا لعنتتون کنه

  5. خوب هی لازم نیست یه خط در میون بگی به ما مربوط نمیشه
    ضمن اینکه شما میتونی خیلی دقیق تر اطلاع رسانی کنی یعنی بگی مثلا وام ۱۲۰ میلیونی بعد از ده سال باید ۱۵۰ میلیون بدی

    1. خانم وقتی سوالی پرسیده میشه که به سایت ما مربوط نمیشه من نمیتونم اطلاعات غلط به مشتری بدم

        1. سلام خسته نباشید من وام ازدواج ۳۵۰ملیونی گرفتم ولی در اصل ۳۲۲ریختن این ۲۸تومن پول چی بوده

    2. خانوم وقتی سوالی پرسیده میشه که مربوط به سایت ما نیست من نمیتونم چیزیو که ازش مطمعن نیستم انتقال بدم

  6. سلام جناب ادمین چرا هر چی میگن به خودتون میگیرید اینا با هم وطناشون درد دل میکنن
    از شما چیزی نمیخوان میدونن دست شما نیست

    1. سلام مگه من بی احترامی به کسی کردم ؟ پاسخشونو دادم که سوالشون مربوط به ما نمیشه

  7. لعنت به قبر پدرشون. اولا پول وام از طرف بانگ مرکزی تأمین میشه نه بانک عامل ثانیا کارمزد را یک بار میگیرن نه هر سال ثالثا کارمزد برای یک وام اندک مگه چقدر است که آنقدر زیاد بر میدارن به عبارتی کیلویی چند حساب می کنن

  8. محمد ، بانک ملی

    سلام
    مردم عزیز ما خبری از بخشنامه های دولت ندارن
    وام ازدواج رو با سفته هم میشه گرفت به شرط اینکه احراز بشه شما توانایی برداخت دارید مثل مستندات شغلی
    وام ازدواج کارمزد داره و سودی بهش تعلق نمیگیره
    ۴٪ کارمزد نسبت به مانده وام
    بالاخره بانک هزینه داره ، هزینه نیرو ، دستمزد ، اجاره ، آب ،برق ،گاز، استهلاک وسایل و… نمیشه که مجانی خدمات بده ، اگه اینکاره انجام بده دوروزه باید درشو تخته کنه
    ۱۸٪درصد وام مختلف میده سالیانه سود میگیره و به سپرده مردم ۲۰درصد سود میده روزانه میده
    ۱۰۰ میلیون وام بگیری تو سه سال ۱۳۰میلیون کلا میگیره ازت ، ۳۰ تومن تو سه سال
    ۱۰۰ سپرده بگذاری تو یه سال ۱۶۰ میلیون با پول خودت برمیگردونه۶۰میلیون تو سه سال تازه میتونی از سوده هر ماهتم نگه داری سود مرکب بگیری

    حالا یکی بگه چرا بانکای ما زیان ده هستند
    حالا اگه خورده کارمزد و غیره ها نباشه ول معتلیم

    به گفته رهبری بانکها باید از بنک داری دربیان و فقط خدمات بدن ، اگه بانکها بنکداری میکنن تو ارز دست میبرن ، زمین میخرن ، طلا میگیرن بخاطر اینه
    سیاست غلط اقتصاد ایرانعو مجبورن اما غلطه ، هیچ دولتیم حاضر به اصلاح و فحش خوردن نیست
    پول باید بره تولید تا بتونه سود درست و حلال بده و چرخ اقتصاد بچرخه
    که فعلا اتفاق نیفتاده

    1. شما هم خودت میدونی فرمول محاسبه نرخ محاسبه سود و تسهیلات فرق میکنه. اگه سابقه شما قد بده حتما یادتون هست در دولت اقای احمدی نژاد به بهانه کاهش نرخ سود فرمول رو عوض کردن و نرخ تسهیلات رو کم کردن امدادگر فرمول جدید نسبت به قدیم ۲ درصد افرایش داره

  9. غلامرضا پورکشاورز

    سلام ۷۰ وام ازدواج اولش ۴ میلیون کم کردن حال بعد از یک سال بیش از دو و نیم میلیون کارمزد باید بدیم تا بتونیم قسط وام را پرداخت کنیم خدا لعنت کند این سودی که بنام کارمزد از ملت کم می کنید

  10. ای چه مملکتیه بقران هزارتا بدبختی داریم با ای پولی که میریزن فقط میشه پرایدی بخری امروز وام منم ریختن ۶تومن کم کردن خدالعنتتون کنه با ای وام دادنتون ۳.۴ماه حیرونمون کردن بعد سود اون حیرونیمونم برداشتن

    1. نه ببین سال اول ۶ سال بعد ۵و خرده ای سال بعد ۴۸۰۰ تا سال آخر میشه ۶۰۰ اینجوری نیست هر سال زیاد باشه که هر سال کم میشه

  11. شما چرا چیزی که نمیدونی نشر میدی بعدم میگی بهت مربوط نیس
    وقتی مربوط نیست و نمیدونی ادم عاقل و فهمیده چرا نشر میدی

        1. ۴ درصد!!! کجا۴ درصده؟؟؟ از ۱۲۰تومنی ک قرار بوده بریزن ۱۱۷تومن ریختن، وباز پرداختش در کل ۴۶ملیوووون تومن غیر از مبلغ وام باید اضافه بدم،،،یعنی نزدیک ۱۸۰ملیون تومن، لعنت به این نظام کثیف، پراز نیرنگ و حروم خوری،
          یکی نیس بگه بیشرفا نداریم ما، از کجا بیاریم، چرا سیر نمیشید، چرا گم نمیشید

    1. وام ۱۲۰ میلیون ما رو ریختن ۴,۸۰۰ کارمزد کم کردن هیچی ب هیچی ۱۰ تومن کم شد از پولمون تازه هر ماه هم باید قسطشو بدیم ،واقعا نمیدونیم الان بستر فراهم کردن برای ازدواج آسان یا خر فرض کردن جوونا

  12. واقعا برای همچین مملکتی متاسفم کارمزد دیگه چه صیغه ی که برای ۱۵۰میلیونی که حالا شش میلیون هم اولش کم میشه سالانه باید کارمزد هم بریزیم ۳۳میلیونم در کل باید کارمزد ریخت ?

    1. اخه اگ بانک ادم بود ک همون اول جواب مارو میداد.اینا اصلا ب ما نگفتن ک سالانه باید بدی.الان یهو ۷خورده ای میخوان

    2. جناب ۳۳ میلیون چیه
      برای صد میلیون وام دقیقه دویست میلیون پس میگیرم. کارمزد هر سال بروز میشه افزایش پیدا می‌کنه. از من سال پیش شش میلیون کسر کردن .امروز هم سه میلیون و ششصد کسر کردن.سال بعد هم بیشتر کسر میکنن

  13. کارمزد ۴درصد چجوریه ما که همش باید سود سالیانه که سال اول بیش از ۷میلیونه بریزیم همین یدونه که بیشتر از ۴ درصد میشه که برای ده سال میشه بیش از ۶۰ ۷۰ میلیون که برای هر صد میلیون میشه بیش از ۳۰ درصد کارمزد

      1. اخه اگ بانک ادم بود ک همون اول جواب مارو میداد.اینا اصلا ب ما نگفتن ک سالانه باید بدی.الان یهو ۷خورده ای میخوان

  14. این چه بساطیه برای مردم راه انداختید جدیدا بنام کارمزد سالانه اقساط وام ازدواج ؟؟؟ چرا همان اول هیچی نمیگید که تکیلف خودمون و بدونیم چرا ملت را خر فرض می کنید؟ سالی ۱/۰۷۰/۰۰۰ پس همان ۱۸ درصد سود میشود که.دروغ و نیرنگ تا کی ؟؟

      1. اخه چ وضعشه این.الان یدفه میگ ۷ملیون بریزی.چند درصد سود چجوری این.همه جوره دارن میچاپن مردمو.از کجا بیاد الان.حال ادم بهم میخوره از کارای اینا

          1. بله بیشرفا هرسال باید ۴درصد پول باقیمانده راپرداخت کرد.. دزدی دزدی.. خدا بزنه تو کمرشون

    1. دقیقا همون اول نمیگن شب میخوابی صبح پامیشی میگه۱۴میلیون واریز کن وگرنه حساب ضامن میبنیدیم

  15. همش دروغه
    از من و همسرم ۵ تا ضامن گرفتن خود منم مدرک شغلیمو گرفتن یعنی خودمم ضامن بودم
    اینم بگم که سه تاش باید کارمند باشن و دوتا کاسب نوشتین دروغ سیزده که کارت پایان خدمته بان از ضامن های من هم کارت پایان خدمت میخواست
    همه ی ما ضامن و وام گیرنده باید ثنا داشته باشن
    کارت ملی و شناسنامه
    قولنامه خونه یا سند خونه و قبض خونه
    گواهی کد پستی باید داشته باشی والا باید بری درخواست گواهی بدی به پست و برات صادر کنن
    ضامن ها هم باید فیش حقوقی و کسر از حقوق و بیمه و هزار و یک داستان دیگه
    لطفا اطلاعات رو درست اطلاع رسانی کنین

        1. ما سایت ثبت نام وام ازدواجیم بانک ها کارمزدشونو برمیدارن اینو از بانک پیگیری کنید

        2. ای چه مملکتیه بقران هزارتا بدبختی داریم با ای پولی که میریزن فقط میشه پرایدی بخری امروز وام منم ریختن ۶تومن کم کردن خدالعنتتون کنه با ای وام دادنتون ۳.۴ماه حیرونمون کردن بعد سود اون حیرونیمونم برداشتن

          1. تازه سال دیگه هم باید همینقد کارمزد سالانه بدی. هرچقدر از قسط وامت که بمونه باید ۴ درصدشو سال دیگ بدی هر سال همینجوری

        3. سلام مال منو امروز ۶ میلیون کم ریختن حالا قسط اولش چقدر ریختی؟ قسط اول هم ۶ میلیون باید کارمزد بدیم؟ یعنی ۱۲ میلیون میپره؟

      1. سلام من از بانک سپه وام ازدواج گرفتم ۲۰میلیونشو ک همون موقع ریختن به حساب کم کردن امروز تماس گرفتن که ۱۴میلیون پول ندادین رفتم بانک پرینت گرفتم دیده ک پرداخت شده میگه باید ۱۰میلیون دیگ واریز کنید کارمزد هرساله هس خب لعنتیا همون اول بگین ک بدونیم قراره این بلا هارو سرمون بیارین ک نگیریم

    1. با سلام
      یک پیشنهاد: با توجه به تورم امروزه، مقدار کارمزد سالانه (مثلا ۱۰ میلیون) را ضربدر تعداد سال بازپرداخت وام (یعنی ۱۰ سال) کنید؛ می شود حدود ۱۰۰ میلیون تومان.
      این مبلغ رو می توانید در بخشی که به آن اطمینان دارید، سرمایه گذاری کنید و به هیچ عنوان این مبلغ رو که برای کارمزد های سالانه می خواهید کنار بگذارید بصورت ریال کنار نگذارید؛ بلکه حتما تبدیل کنید. چرا که الان ریال، مانند یخ زیر آفتاب میباشد و بانک ها هم به هیچ وجه ریال نگه نمیدارند بلکه تبدیل به زمین یا ملک و غیره میکنند.
      پیشنهاد بنده خرید سکه پارسیان یا ارز می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا