۶۹۲ همت تسهیلات خرد به خانوارها در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳

۶۹۲ همت تسهیلات خرد به خانوارها در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳

بدون دیدگاه

 1403-07-19

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳، مجموع تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی کشور به رقم ۳ هزار و ۱۰۴ همت رسیده است. این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۶۴ همت بیشتر بوده که معادل افزایش ۲۲.۲ درصدی است. از کل تسهیلات پرداخت شده، ۶۹۲ همت به خانوارها اختصاص یافته که ۲۲.۳ درصد از کل تسهیلات را شامل می‌شود. این مبلغ، نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته است که طی آن، کل تسهیلات پرداختی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۴۳۶۲.۶ هزار میلیارد ریال بود. اما پس از انجام برخی تعدیلات در شبکه بانکی، این رقم به ۲۵۳۹۹.۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

جزئیات بیشتر از این گزارش نشان می‌دهد که از کل تسهیلات پرداختی در ۶ ماهه اول سال جاری، ۷۷.۷ درصد معادل ۲۴۱۱۹.۳ هزار میلیارد ریال به صاحبان کسب و کارهای حقوقی و غیرحقوقی اختصاص یافته است. سهم مصرف‌کنندگان نهایی یا خانوارها نیز ۲۲.۳ درصد معادل ۶۹۲۰.۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

این گزارش همچنین به تسهیلات پرداختی برای اهداف اقتصادی مختلف اشاره دارد. به عنوان مثال، تسهیلات اعطایی برای سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی این دوره ۱۸۶۹۲.۲ هزار میلیارد ریال بوده که معادل ۷۷.۵ درصد از کل تسهیلات به صاحبان کسب و کار اختصاص یافته است. علاوه بر این، در بخش خانوارها نیز تسهیلات پرداختی برای خرید کالای شخصی به مبلغ ۲۷۵۶.۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد که ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات اعطایی به خانوارها را شامل می‌شود. به طور کلی، روند پرداخت تسهیلات در سال جاری نشان‌دهنده افزایش چشمگیری در کمک‌های مالی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی و خانوارها است که می‌تواند در رونق اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید...  حذف آمار وام ازدواج؛ بانک مرکزی با سرکوب آماری پاسخ داد!

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، مجموع تسهیلات خرد پرداختی از سوی شبکه بانکی کشور به میزان ۷۱۸۱.۰ هزار میلیارد ریال بوده است. این تسهیلات شامل وام‌های خرد با مبلغ کمتر از ۳,۰۰۰ میلیون ریال می‌شود. علاوه بر این، کارت‌های اعتباری به مبلغ ۴۰۵.۹ هزار میلیارد ریال نیز در این دوره ارائه شده است.

جدول- تسهیلات خرد پرداختی بانک‌ها (کمتر از ۳,۰۰۰ میلیون ریال)

مقطع تسهیلات خرد (هزار میلیارد ریال) کارت‌های اعتباری (هزار میلیارد ریال) جمع کل تسهیلات خرد (هزار میلیارد ریال)
6 ماهه ابتدای 1403 7,181.0 405.9 7,586.9

با احتساب تسهیلات پرداختی از طریق کارت‌های اعتباری، مجموع کل تسهیلات خرد پرداختی در این مدت به ۷۵۸۶.۹ هزار میلیارد ریال رسیده که معادل ۲۴.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها است. این میزان از تسهیلات خرد نشان‌دهنده تمرکز قابل توجه شبکه بانکی در حمایت از مصرف‌کنندگان و خانوارها طی این بازه زمانی است.

با در نظر گرفتن تسهیلات کارت‌های اعتباری که به خانوارها پرداخت شده، سهم تسهیلات اعطایی به خانوارها از ۲۲.۳ درصد به ۲۳.۳ درصد افزایش می‌یابد. این تغییرات بیانگر نقش مهم تسهیلات خرد در تامین نیازهای مالی خانوارها و رشد اقتصادی کشور است.

مطالب پیشنهادی:

بیشتر بخوانید...  دور زدن وام ازدواج توسط شبکه بانکی، نقدی بر سیاست‌های بانک مرکزی

کلمات کلیدی: ۶۹۲ همت تسهیلات خرد

دیدگاه ها

به بالا بروید