انتظار ۹۰۰۰ خانواده اردبیلی برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

انتظار ۹۰۰۰ خانواده اردبیلی برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بدون دیدگاه

 1403-07-21

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اردبیل اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۹ هزار زوج و خانواده در صف دریافت وام ازدواج و فرزندآوری قرار دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، افسانه جهانی عصر پنج‌شنبه در جلسه‌ای با مدیران فرهنگی استان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت فرزندآوری و اجرای قانون جوانی جمعیت در استان اردبیل نگران‌کننده است و نیازمند توجه و اقدام جدی در این حوزه هستیم. وی با تأکید بر لزوم ورود جدی به این موضوع، گفت: ۴۸ درصد جمعیت استان اردبیل در حال حاضر میانسال هستند و در آستانه ورود به مرحله سالمندی قرار دارند. در چنین شرایطی، ضروری است که تدابیر ویژه‌ای برای حمایت از جوانی جمعیت اتخاذ شود تا مطابق با قانون مصوب مجلس، خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری مورد حمایت قرار گیرند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری همچنین به کاهش نرخ فرزندآوری در استان اشاره کرد و افزود: نرخ فرزندآوری که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۶۷ درصد بود، در سال ۱۴۰۱ به ۱.۴۰ درصد کاهش یافت و در سال گذشته نیز این نرخ به ۱.۳۳ درصد رسید. این کاهش پیوسته، نشانه‌ای از حرکت نزولی فرزندآوری در استان است که نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات حمایتی جدی است.

افسانه جهانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه بیشتر خانواده‌هایی که مشمول قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری هستند، نتوانسته‌اند از مشوق‌های حمایتی بهره‌مند شوند. استان اردبیل در زمینه پرداخت وام ازدواج در جایگاه ۲۴ کشوری قرار دارد که این موضوع نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در این بخش است.

بیشتر بخوانید...  علت اولتیماتوم زودهنگام دولت به بانک‌ ها

وی با اشاره به آمار دقیق‌تر گفت: در حال حاضر ۶ هزار زوج در صف دریافت وام ازدواج هستند و ۳ هزار خانواده نیز منتظر وام فرزندآوری می‌باشند. با این حال، بانک‌های عامل همکاری بسیار محدودی در پرداخت این تسهیلات انجام داده‌اند، به طوری که تنها دو بانک عامل در استان پیشقدم شده‌اند و این مسئله باعث شده است تراکم پرونده‌ها در این دو بانک به شدت افزایش یابد. این در حالی است که انتظار می‌رود تعداد بانک‌های عامل که تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند، بیشتر شود تا این فشار کاهش یابد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اردبیل تأکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک‌های عامل و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده است، لازم است مبلغ تسهیلات و حمایت‌ها در این حوزه تقویت شود. همچنین، وام ودیعه مسکن نیز باید با افزایش سهمیه استانی به شکل مناسب‌تری پرداخت شود تا از بار مشکلات کاسته شود.

وی در ادامه به موضوع واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۴۸۰۵ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اما تنها برای ۳۰۰ نفر از متقاضیان زمین واگذار شده است و همین تعداد نیز در مراحل اجرایی واگذاری قرار دارند. جهانی تصریح کرد که تنها ۶ درصد از افرادی که برای دریافت زمین ثبت‌نام کرده‌اند، موفق به دریافت آن شده‌اند، در حالی که باقی افراد با بروکراسی اداری و تأخیر در فرآیند واگذاری زمین روبرو هستند.

جهانی در پایان با تأکید بر اهمیت توجه به حوزه بانوان و نیاز به حمایت‌های مالی، گفت: انتظار می‌رود که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به عملیاتی کردن برنامه‌های مرتبط با بانوان و تجلیل از مفاخر ارزشمند در این حوزه اختصاص یابد. این موضوع نیازمند پیگیری و نظارت دقیق است تا بتوان شاهد بهبود شرایط در این بخش بود.

بیشتر بخوانید...  وام ازدواج در استان لرستان فقط به 4% از متقاضیان تعلق گرفت!

مطالب پیشنهادی:

کلمات کلیدی: ۹۰۰۰ خانواده اردبیلی

دیدگاه ها

به بالا بروید